Attraktionskraft
Hur svårt kan det vara att marknadsföra en plats? Rimligtvis vet man vad man har, vad besökare tycker om platsen och självklart borde alla platsens företrädare ha en framtidsambition. Ändå läggs gång efter gång tid och pengar på att försöka hitta vem man är och hur man vill uppfattas. Som om en plats har ett kollektivt behov av att ständigt gå till en psykolog i letandet efter den egna identiteten.
En plats är självklart främst sina människor. De som levde där förr och de som lever där idag. Intressanta människor inom dina intresseområden attraherar. Även den insikten är viktig. Om duktiga forskare inom nanoteknologi finns i Uppsala så attraherar det andra som vill vara i dess närhet. Om duktiga databasutvecklare finns i Uppsala attraheras andra duktiga utvecklare till Uppsala. Om karismatiska företagare inom E-hälsa finns i Uppsala kan ännu fler duktiga sakkunniga, projektledare, systemutvecklare, programmerare etc lockas till Uppsala. Visst har pulsen och utbudet av bra restauranger, pubar, dansställen, idrottsupplevelser etc stor betydelse men människorna som bor på en plats och deras attityder är viktigast. Är det svårt att hålla med om? Är det lätt att sälja en plats som du inte själv är en delägare i? Kanske, kanske inte. På Handelskammarens Disting talades om hur Uppsala kan upplevas som coolare och hur vi som bor här bättre bidrar till att sälja kommunens alla fantastiska tillgångar. För mig kändes det kul att konstatera att U! Club Uppsala verkligen fyller en funktion. U! Club Uppsala handlar om att Uppsalabor av egen kraft tar ställning till att man vill visa att man gillar Uppsala och att man gärna är del av en ideell förening som jobbar med att medlemmarna stärks i sin kunskap om närsamhället samt blir "ambassadörer" för allt positivt Uppsala erbjuder. Jag tror att vi "bara" genom att få många invånare att själva bidra till att stärka en plats varumärke kan lyfta platsen mot nya höjder. Det är inget som enbart kan delegeras till förtroendevalda eller tjänstemän som inte ens bor i kommunen.
Som med all försäljning gäller det att det man säljer också matchas mot det som sålts. Om vi trodde oss köpa en Ferrari och får en Hyondai är sannolikheten hög att vi blir besvikna när "pappret" runt det vi köpt tas bort. Ärlighet varar längst och det är smart att förstärka de styrkor man har. Uppsala är det ständiga lärandets företagsamma plats. Det är den plats där nya idéer frodas och framtiden byggs. Det är en plats där vi blir allt bättre på att samarbeta. Uppsala är hela tiden till salu. Vi vill gärna välkomna nyfikna och företagsamma som bidrar till att höja närsamhällets attraktion. Vi vill gärna att driftiga företagare etablerar sina verksamheter hos oss. Vi vill gärna att akademiska satsningar genomförs hos oss. Vi konkurrerar med många alternativ, men Uppsala är mycket konkurrenskraftigt. Uppsala är en Ferrari och de som är medlemmar i U! Club förstår mer och mer vilken fantastisk kommun vi är. Inte minst för att klubben lyfter fram många fantastiska lokala profiler som gör platsen attraktiv. I mars fyller U! Club 1 år : )
http://uclubuppsala.se/om-uclub/
torsdag 4 februari 2016
En plats till salu
Etiketter:
ambition,
arv,
attraktion,
engagemang,
kultur,
minsta gemensamma nämnare,
nuläge,
sälj,
U! Club,
underifrån,
uppsala
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar