tisdag 15 september 2015

Sorg och saknad

Upp och ner
De flesta människor har bra och dåliga dagar. Några av oss har fler bra dagar än dåliga och oftast hör det intimt ihop med vilken livsinställning man har. Den som ser halvfulla glas har fler positiva dagar än den som ser halvtomma. Dom senaste dagarna har jag haft lite energitapp och igår tappade jag mycket energi när den nuvarande vänstermajoriteten i Uppsala la en flumbudget som inte pressar på nödvändiga effektiviseringar och istället går ut med en kraftig skattehöjning. Alla arbetande Uppsalabor drabbas av minskad köpkraft samtidigt som vi inte kommer att få mer kommunalt finansierade tjänster. Visst är det politiskt deppigt både lokalt, regionalt och nationellt men den riktigt tunga delen av mitt energitapp har varit kopplat till avsaknaden av människor.


Under livets vandring träffar man många människor. Särskilt om man är en social person som engagerar sig i mycket. Jag har haft förmånen att träffa många och har haft och har förmånen att ha mycket nära och positiva relationer. Det är tråkigt att inte ha sonen närmare. Jag har en emotionell, intellektuell, rolig och utmanande relation med min son. Jag saknar många av mina tidigare närma medarbetare. Hög arbetskapacitet under press, intellektuellt skärpta, samhällsintresserade, affärsdrivande och ofta roliga. Visst är det uppdrag jag har viktigt och meningsfullt men det var något helt annat att jobba i ett större lag som med gemensam kraft presterade stordåd. Ingen har väl undgått att den politiska verkligheten är mer fragmenterad och svagare än på länge. Och det i en mycket svår och orolig tid... Och jag saknar tiden med en kär som alltid handlade om möjligheter och väldigt mycket skratt. Kan det vara bra att ibland känna sorg och saknad? Jag vet inte. Jag hoppas jag får tillbaka min fulla energikapacitet snart igen... Samtidigt är det viktigt att påminna sig om att utan dalar kan man heller inte uppleva toppar.
https://www.sorg.se/fakta-om-sorg/
http://www.synonymer.se/?query=saknad

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar