måndag 19 juli 2010

Mediaträning

Visst har jag haft mediaträning i mitt tidigare liv. Visst har jag kopplat till tidigare uppdrag haft med media att göra. Det har aldrig varit som nu då jag har ett viktigt politiskt uppdrag för Sveriges enda tillväxtorienterade parti som på allvar, och under en längre tid, kämpar för en hållbar tillväxt, för de små företagarna och för en så decentraliserad värld som möjligt. Jag trodde aldrig att jag skulle bli "sur" över att jag upplever att andra politiska företrädare får mer redaktionellt utrymme trots att jag inte tycker att de vare sig säger något av värde eller gör något utspel. Visst gör oppositionen ständiga utspel men vem tror på dem? Vi hörde ju alla under Almedalen att oppositionen har hur mycket pengar som helst att sprida samtidigt som vi hörde att Alliansen tar ett både kortsiktigt och långsiktigt ansvar för vår välfärd. Det roliga med mina nya erfarenheter kopplat till media är att jag tycker att det är väldigt kul att lära mig mycket mer om hur mediamarknaden fungerar och inte fungerar. Som jag skrivit förr är den intressantaste slutsatsen hittills att journalisterna är betydligt mer subjektiva än vad jag trodde. Varför skulle det vara på något annat sätt? Som vanligt stämmer oftast inte verkligheten med kartan. Kartan underlättar oftast framfarten i verkligheten men verkligheten är alltid annorlunda. Verkligheten är också ständigt relativ och eftersom allt ständigt rör sig är nu inte samma sak som nu! Vad innebär det för beslutsfattare i processer som tar lång tid? Kanske innebär det att t ex de som tror på snabba och dyra spårvagnslösningar för billiga politiska poäng borde lyssna bättre och inte minst lära sig lite ekonomi. Oavsett om pengarna kommer från statskistan, landstingskistan eller kommunkistan så är det våra gemensamma skattepengar! Jag tycker illa om personer som hanterar pengar och vår framtid så oansvarligt. Centerpartiet är helt klart för spårbunden trafik MEN inte på det toksätt som MP och S tycks villa investera.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar