måndag 12 juli 2010

Företagsamheten större än jag trodde

Under snart tre månader har jag besökt många kommunala, Landstings, statiliga och ideella verksamheter. För mig är det en självklarhet att göra så. Hur kan jag på ett bra sätt företräda medborgarna om jag inte har en verklighetsförankrad uppfattning om hur olika verksamheter bedrivs idag? I det stora hela är det en fantastisk bild av välstånd som visar sig. Prova på att besöka daghem, skolor, vårdmottagningar, äldreomsorgsverksamheter, bygglovskontor, fritidsgårdar, mansmottagningar, kvinnomottagningar, stadsmissionen, KFUMs ungdomsverksamhet, UppsalaHem, Fyrishov etc etc. Jag kan garantera att du i det stora kommer att bli imponerad. Det som dock imponerat mest på mig är alla mer eller mindre ideellt organiserade krafter. Med minimala resurser och med några eldsjälar skapar de underverk. Inte minst får de ägna en massa av sin tid för att säkra upp delfinansiering för sin verksamhet varje år! För mig skulle dessa individer utan problem kunna vara framgångsrika egenföretagare för de är sannerligen väldigt företagsamma. Precis som många egenföretagare brinner de för sin verksamhet och de lägger ner många fler timmar för att göra skillnad än någon som bara ser sitt jobb som ett sätt att tjäna pengar. Jag är djupt imponerad av samtliga personer jag mött inom den mer eller mindre ideella sektorn! Tänk vad engagemang och ett varmt hjärta kan skapa! Utan tvekan är företagsamheten i Uppsala större än jag trodde. Det gör möjligheten att skapa en av norra Europas starkaste platser ännu enklare.   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar