onsdag 7 juli 2010

Almedalen

Många, många seminarier, debatter och mycket, mycket mingel. Det var intressant att uppleva en stund av politikerveckan i Almedalen. Onekligen ett smörgåsbord med massor av synpunkter från lobbyister och politiker i en salig blandning. Det skadade inte att vädret var/är underbart. Det var nästan så att det kändes fel att sitta inne istället för att vara ute och njuta av vädret. Nästa år skall jag försöka att vara med några fler dagar än vad jag kunde detta år. För mig blev det ännu tydligare att Centerpartiet är det parti som har de mest nytänkande och bästa idéerna för att Sverige skall befästa sin plats som ett av världens rikaste länder. Det var förvånandsvärt få av övriga partier som har något nytänkande eller visioner om framtiden. Hur har det blivit så? Är det inte visioner och nytänkande som skall vara energin i det politiska utvecklingsarbetet? För vissa partier tycks vilse och andra tycks helt fokuserade på makten och då väljer att i vart fall använda en retorik som i så stor utsträckning som möjligt inte signalerar några större förändringar och därigenom attrahera röster bland de som tror att det blir som det är om man inte gör något nytt. Barnomsorgen, skolan, äldreomsorgen, infrastrukturen etc är viktig. Skillnaden mellan partierna i dessa frågor är i det stora hela väldigt liten. Det som verkligen skiljer är hur vi skall utveckla företagandet i vårt land, hur vi skall säkra vårt långsiktiga behov av energi, hur vi skall säkra en tillväxt som är i harmoni med en positiv miljöutveckling och inte minst vad och hur skall offéntliga tjänster erbjudas oss invånare. Än en gång kan jag konstatera att jag valt rätt lag att jobba med för att bidra till att Sverige kan fortsätta att vara ett välståndsland för alla invånare. För mig är det ännu tydligare att den vägen framåt inte erbjuds av alla partier.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar