Brist på systemtänkande
Det är en uppenbar brist på systemtänkande inom allt för många svenska verksamheter idag. Hur blev det så? Väl fungerande systemtänkande är nödvändigt i en komplex värld där mycket hänger ihop. Arkitektur är ett exempel på systemtänkande. Det finns människovänlig och människoovänlig arkitektur. Det vittnar bland annat Arkitekturupproret om.
https://www.arkitekturupproret.se/
I Uppsala har det nationella behovet av stärkt spårkapacitet mellan Uppsala och Stockholm fått stadsbyggnadspolitiken i Uppsala att spåra ur. Personligen bor jag i en boendemiljö i världsklass. Vackra byggnader, gott om gröna oaser i min nära omgivning, livligt och närliggande nöjesliv och nära ut i världen via Arlanda och nära till sonens familj och många vänner i Stockholms olika delar. Den statliga del som är Uppsalas motpart kopplat till ”Fyrspårsavtalet” är Trafikverket. Med tanke på hur illa Trafikverket sköter delar av Sveriges viktiga basinfrastruktur känns beroendet av dem dåligt. Hur kan man år efter år missköta nödvändigt underhåll? Hur kan man inte på 2020-talet upphandla och testa ett planeringssystem så att det fungerar vid driftsättning? Expressens ledare nedan är i sammanhanget läsvärd.
”Det är enkelt att känna med tågpersonalen som ofta får besked om sina arbetstider med väldigt kort varsel. Ryckigheten är svår att förena med ett jämställt tvåsamt familjeliv, och ännu kämpigare för den ensamstående föräldern. Arbetsgivarna i Tågföretagen håller med. Men skyller det mesta, med stor rätt, på den statliga Trafikverket. Tågbolagen kan inte lägga scheman förrän de fått sina körtider av myndigheten, och verket är ofta extremt sent ute.”
”Enligt lagen ska bolagen få tiderna senast 18 veckor i förväg. Men Trafikverkets nya planeringssystem fungerar fortfarande inte, i bland får tågföretagen tiderna först ett par dagar före avgång.”
”Det är galenskap. Utrymmet för det nödvändiga, och ack så eftersatta, underhållet minskar med varje felinvestering. Mycket behöver förändras. Men Prio 1 i trafikpolitiken nu måste vara att fixa Trafikverkets planeringssystem. I Schweiz går tågen med samma precision som de dyrbara ur som tillverkas i alplandet.”
https://www.expressen.se/ledare/staten-ar-boven-bakom-tagstrejken/
Utvecklingspartiet demokraterna skriver en debattartikel i UNT nedan som replikerar på en artikel från en lokal tidigare ledare för Liberalerna. Han tycker att de som inte tycker som honom är tillväxtfientliga. UP är tillväxtvänliga men vill till skillnad från de planer han gillar bygga ut Uppsala klokare. I det tidigare kommunalrådets replik på vår replik upprepar han att UP är ”nej-sägare” och säger att Liberalerna är för spårväg. I den verkliga världen är UP ”Ja-sägare” till en mycket bättre utbyggt Uppsala än den till exempel han företräder. UP har ett systemtänkande partiprogram och en arkitektursmak som leder mot social-, ekologisk- och ekologisk hållbarhet.
”Men är det den kolossala utbyggnaden i de södra stadsdelarna, vilken Hassan förordar, som de nuvarande och de blivande Uppsalaborna efterfrågar?Är det stort, högt, tätt och kompakt som folk vill ha? Eller är det lågt, småskaligt och utspritt i kommunen och dess många landsbygdsorter som man önskar? Efterfrågar folk 33 000 nya bostäder, koncentrerat på samma ställe eller vill de också ha småhus och mindre bostadshus i kransorterna?”
https://unt.se/debatt/replik/artikel/fel-att-bygga-33-000-bostader-nya-bostader-i-uppsala/r9o49pzr
I Uppsala fortsätter ett dåligt systemtänkande i stadsbyggandet att råda. Grundfelet är hur det så kallade ”Fyrspårsavtalet” konstruerats. Att snabbt driva på en extrem bebyggelse i enbart Uppsala stads södra stadsdelar är exempel på dåligt systemtänkande ur ett Uppsalaperspektiv. Om perspektivet är att se Uppsala som en sovstad till Stockholm är nuvarande plan förståelig. Ett självklart Uppsalaperspektiv, om man bryr sig om samtliga uppsalabors levnadsmiljö, är att minska bebyggelsen i södra stadsdelarna och öka den i de kransorter som har järnvägsspår. Nu har en stor andel partier i Uppsala kommunfullmäktige beslutat att bilda ett bolag i vilket man lägger mark för exploatering där Uppsala södra station planeras. Ett bolag som planeras sälja ut huvuddelen av aktieandelarna till byggbolag. Om en Södra station blir så attraktiv som UP tror är det en mycket onödig, odemokratisk och dyr metod. Nedan en UNT artikel om detta och UPs ställningstagande.
”Uppsalas politiker tänker bilda ett nytt bolag, som ska skynda på byggandet runt Uppsalas nya tågstation. Modellen har aldrig tidigare prövats i Sverige – och får kritik för att minska medborgarnas insyn.”
”Båda partierna kritiserar också själva bolagsformen. Enligt Stefan Hanna (UP) "låser den fast Uppsala i en alldeles för stor exploatering i Sydöstra stadsdelarna" som han tror kan vara svår att backa ur.
– Vi anser att det går att exploatera utan att bilda ett sådant här bolag, säger han.”
https://unt.se/nyheter/uppsala/artikel/harda-kritiken-mot-unika-beslutet-odemokratiskt-/jopvk28r
Sverige behöver återskapa sin tidigare systemtänkarförmåga i världsklass! Att den allt för ofta tappats bort är tyvärr dagligen tydligt.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar