Rättvisa och konkurrenskraft
Glädjebetyg och fusk är kvalitetsbrister i det svenska skolsystemet som både är orättvisa och kraftigt försämrar svensk konkurrenskraft. Dessutom skapar okvalificerade personer till universitetsutbildningar stora kvalitetsproblem. Och att fuskare, eller glädjebetygare, kommer in stjäl platser från mer kvalificerade personer. Stjäl från personer som sannolikt bättre kan bidra till framtida svensk konkurrenskraft. Allt välståndsbygge handlar om konkurrenskraft. Och det gäller runt om i hela världen oavsett vad mjukisnaivister tycker. Konkurrensen är skoningslös och den som inte förstår det förlorar. Vill du tillhöra ett förlorande lag? Det vill inte jag.
Nedan ledare i GP är mycket viktig. Tilltron till skolsystemet är på många sätt skadatLäs den.
”Betygsinflationen i gymnasiet hotar meritokratin. Det menar Lars Strannegård, rektor för Handelshögskolan i Stockholm (DN debatt10/5). Enligt hans uppfattning kan man inte längre lita på att en elev verkligen har fått ett högt betyg för att han eller hon har de kunskaper som motsvarar bokstaven på pappret. Rapport efter rapport visar nämligen att svenska gymnasieskolor är pigga på att sätta glädjebetyg.”
”Därför överväger Handelshögskolan i Stockholm – som är ett privat universitet – att kringgå det nationella antagningssystemet. I stället vill man införa ett eget system. Dessutom planerar skolan att börja rödflagga gymnasieskolor som är ökända för att sätta glädjebetyg, och införa särskilda antagningsprov för elever från dessa skolor. Rektorn har identifierat ett problem. Många gymnasieskolor delar ut oskäligt höga betyg för att hålla uppe ett gott renommé. Inte minst vissa av de vinstdrivande koncernskolorna har gjort sig ökända för att spä på betygsinflationen.”
”Det behövs ett rejält omtag. Glädjebetygen hotar rättvisan, men gör också att universiteten riskerar att förvandlas till ett andra gymnasium när studenter inte kan skriva ordentligt trots att de har fått godkänt i svenska.”
”En annan lösning är att återinföra studentexamen. Den avskaffades i Sverige av Olof Palme 1968. Ett av syftena med studentexamen, som administrerades av myndigheterna, var – och är det fortfarande i Finland och Danmark – just att uppnå likvärdighet i hela landet.”
”Oavsett hur man väljer att angripa betygsinflationen kommer det innebära mer administration. Men om man ska ha ett valfrihetssystem där olika utförare konkurrerar om eleverna är det ofrånkomligt. Frågan vi måste ställa oss är vilken kontrollapparat som kan garantera jämlikhet och rättssäkerhet utan att leda till en alltför omfattande byråkrati.”
https://www.gp.se/ledare/stoppa-glädjebetygen-överväg-återinföra-studentexamen-1.99328132
Det är hög tid att få ordning på den svenska skolan! Ansvariga politiker kan med fördel skita i lobbyisterna, ofta tidigare politiker, och använda sina egna hjärnor istället. Men det kanske är svårt eftersom det inte finns några rimliga kompetenskrav för politiker…
https://www.tv4.se/kallafakta/falskabetyg
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar