måndag 15 maj 2023

Perverterad elitism

Fler praktiskt utbildade

Vilka har störst politisk skuld till att skolan blivit en kraschad arbetsmiljö för väldigt många elever och lärare? Skulden till en naiv friskolereform bär Moderaterna, Liberalerna, Centerpartiet och Kristdemokraterna. Det går självklart att tillåta friskolor i former som i betydligt mindre utsträckning än nu handlar om ekonomiska vinster. I resten av världen drivs icke offentliga skolor i form av stiftelser. 

Vilka har störst politisk skuld till att alla elever så långt ”som möjligt” ska gå i samma skolor? I skollagen och i läroplaner beskrivs fint att likvärdig skola handlar om lika tillgång till utbildning, likvärdig kvalité på utbildning samt att skolan ska kompensera för elevers olika förutsättningar. Oavsett social tillhörighet och enskild skola ska varje elev ges möjlighet till goda studieresultat. Visst låter det fint! I dagens skola kan man säga att likvärdigheten lyckas då de flesta får en dålig utbildning i en usel arbetsmiljö. Ett av många systemfel är att de praktiskt inriktade utbildningarna ses som sämre än de teoretiska. Skulden för det lägger jag historiskt på Socialdemokraterna och Liberalerna som med sin skolpolitik kraftigt undervärderat praktiska utbildningar. 

Behovet av kompetenta hantverkare och praktiskt lagda inom omsorg och vård är stort. Många elever som idag misslyckas i de teoretiska skolformerna skulle klara sig mycket bättre i praktiska skolprogram. Och elever med särskilda behov skulle utvecklas mycket bättre om resursskolorna med olika inriktningar förstärks istället för att de tvingas gå i ”vanliga” skolor ofta utan den assistans de behöver. Alla elever skulle lära sig bättre och mer om vi får stopp på dagens misslyckade skola. En ny chans måste alltid finnas för alla elever om de senare i livet vill komplettera eller förbättra sina betyg för att byta yrkesinriktning. 

Jag ogillar skarpt den perverterade elitism som många partiers skolpolitik speglar. Perverterad ur perspektivet att man ger uttryck för att vissa kompetenser är mycket sämre än andra. Vi har olika begåvningar och intressen. Vi värderar olika kompetenser olika. Med det sagt skulle våra samhällen inte fungera om vi inte har till exempel duktiga hantverkare och praktisk personal inom omsorg och sjukvård.

Nedan ledare i Expressen är väldigt talande. 

"Skolans uppdrag är att ge varje barn förutsättningar att leva ett gott liv, att rusta dem så att de kan finna sin plats i samhället. Så kan man sammanfatta de portalparagrafer som ramar in kursplanerna. Det är inget fel på uppdraget. Men så som skolsystemet är utformat sker ofta det motsatta, och många elever krossas i stället för att rustas."


"Som ledarsidan har skrivit många gånger är F-betyget ett stort problem. I dag stängs dörren för vidare utbildning, och därmed till arbetsmarknaden, om man inte har godkänt i en lång rad teoretiska ämnen. Men det finns ett större systemfel, som också drabbar många fler än dem med begåvningsmässiga problem. 

Hela det svenska utbildningsväsendet har ett överväldigande fokus på teoretiska färdigheter. Det behöver förändras."  


"Nu diskuterar man i Danmark om det bör skapas ett tredje alternativen utbildning som till formen liknar gymnasiet, men som syftar till att leda vidare till en praktisk yrkesutbildning. Man kan diskutera hur alternativen bör utformas. Det avgörande är att kunskapskrav, betygssystem och fortsatta utbildningsalternativ tillsammans sänder en hoppfull signal till eleverna. De som är duktiga på de praktiska delarna av slöjd, idrott, musik, bild och hemkunskap men inte kan skriva mångordiga uppsatser eller lyckas med algebran – de måste få veta att det finns en framtid även för dem."

https://www.expressen.se/ledare/skolministern-sviker-de-svagaste-eleverna/

Det är hög tid att införa ett rättvisare bildningssystem i Sverige! En sak är säker, Folkpartiet finns inte längre. Karl Rydå skriver läsvärt i UNT om det nedan.

https://unt.se/bli-prenumerant/artikel/r18yxqpl/unt-2m2kr_s_22



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar