tisdag 17 juni 2014

Jultomtar mitt i sommaren

Alkohollås till alla fordon
Varför har vi inte krav på Alkohollås i alla våra fordon. I vart fall till alla nya fordon som säljs eller som kör på våra vägar? Vi är ju ett extremt reglerat samhälle, vilka är de argument som väger mot ett liknande krav? Jag blir både ledsen och förbannad när jag igen och igen och igen ska behöva ta del av den död och de skador som drogpåverkade lämnar runt sig när de sätter sig drogpåverkade bakom ett livsfarligt och osäkrat vapen som ett fordon med en sådan förare representerar. Vad är alternativkostnaden för samhället med den lilla kostnaden för ytterligare en mindre bilapplikation som kraftigt kan förhindra idioti bakom ratten? Hur många döda och skadade tror du vi ha bara i Sverige kopplat till att människor kör onyktra eller påverkade av andra droger? Jag lider med den familj som igår berövades sin unga dotter pågrund av en ansvarslös och egoistisk person som körde mycket onykter!

God ekonomisk hushållning?
Kul att FP, trots deras gruppledares hårda ord nyligen, går ut med sitt valmanifest. Det är viktigt att väljarna får en chans att förstå vad som skiljer mellan de olika partierna. Också viktigt att förstå vad som förenar dem. Även om UNT är en FP tidning hade det varit intressant med lite frågor om hur alla FPs satsningar utöver överenskommen budget är finansierat? Varifrån tas pengarna? Eller har FP en egen sedelpress efter valet 14/9? Eller ska jag tolka bifogad artikel som att det överenskomna och allt för låga planerade överskottsmålet inte längre gäller för FP? En god ekonomisk hushållning är nödvändig om vårt generella välstånd ska försvaras. Jag kommer aldrig att ställa upp på en politik där vi överkonsumerar välfärdsutgifter idag på framtida generationers bekostnad. Jag är ledsen att behöva tala om det men tomten finns inte på riktigt, inte på julafton heller.
http://www.unt.se/val2014/skolor-kan-tvangsforvaltas-3210498.aspx

Tvångsförvaltning av misskötta skolor som inte drivs av kommunen? Intressant. Vad innebär det? Att vi skattebetalare tillfälligt tar över och tar kostnaderna för att driva en privat skola? Eller menar FP att skolan konfiskeras om ägarna missköter sig? Jag ska försöka hitta vad FP menar i deras partiprogram eller politiska utspel. Klart är att vi inte ska acceptera stora kvalitetsbrister i skolverksamhet då det drabbar våra barn och deras möjligheter i livet.

Bra kommentarer från KDs partiledare om politisk korrekthet. Jag delar hans syn att det som anses PK ofta är översitteri och det begränsar spänsten i vår viktiga offentliga debatt runt svåra utmaningar.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/valaret2014/article19070071.ab

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar