Hur löser vi skolans stora utmaningar?
Hur hanterar vi skolans beskrivna stora problem? Är det så illa att vi snart inte har några lärare då väldigt många nu går i pension samtidigt som väldigt få, och bland dem tillräckligt duktiga, väljer att utbilda sig till lärare? En skola som blir allt mer segregerad kopplat till social status hos föräldrarna. En skola med allt större integrationsutmaningar. Och en skola som inte har råd att betala de löner som sägs krävas för att attrahera kompetens. Men tänk om lönen inte är det huvudproblem som facket vill göra den till? Tänk om delar av problemet är att arbetsmiljön kraftigt försämrats och framförallt att arbetsmarknaden är helt annorlunda idag jämfört med 60- och 70-talet då lärarna tillhörde de skarpaste invånarna. På 60- och 70-talet fanns inte i närheten av alla de spännande tjänstemannajobb som finns idag. Jag är säker på att det har en stor betydelse.
http://www.unt.se/omvarld/akut-lararbrist-snart-verklighet-3219389.aspx
Oavsett varför vi hamnat i denna strukturella skolkris så måste den lösas. Det krävs för att ge våra barn bästa möjliga start i livet och för att försvara vårt generella välstånd. Vad kan vi göra? Är inte svaret självklart? Inför stöd för Invånartjänst i lagen. Öka kraftigt E-lärande som en del av våra barns individualiserade utbildningsprogram. Jag blir bara mer och mer övertygad om att det är lösningen. En lösning som även innebär att de traditionella lärare som blir kvar kan få mer än 10.000 kr ytterligare per månad. Centerpartiet i Uppsala har svaren på hur skolan kraftigt kan bli den kunskapsbyggande kraft den ska vara för alla våra barn och unga.
tisdag 24 juni 2014
Akut lärarbrist
Etiketter:
arbetsmiljö,
invånartjänst,
konkurrens,
lag,
Lärarbrist,
lön,
segregation,
strukturellt problem,
teknik
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar