onsdag 22 februari 2023

Ledarskapet avgörande

Ramarna statens men ledarskapet huvudmännens

I hierarkiska organisationer där det finns överordnade och underordnade har alltid ledarskapet en avgörande betydelse för hur väl en verksamhet fungerar. Så enkelt är det. Självklart finns det stora skillnader kopplat till förutsättningarna eftersom varje grupp är unik. Det är därför det inte är så enkelt att bara försöka härma en framgångsrik grupp. Det är dock lättare att till exempel leda en grupp med mönsterelever från akademiska hushåll än att leda en grupp med om omotiverade elever med en eller flera diagnoser med sig på livsresan. Ledarskapet har alltid en avgörande betydelse för utfallet i en verksamhet. 

En skola är inget undantag. En skicklig rektor och skolledning får garanterat ett mycket bra resultat utifrån vad som är möjligt. Eftersom skolan till väldigt stor del är styrd av staten är en kommuns viktigaste uppgift att säkerställa kompetenta och motiverade rektorer stora nog för väldigt svåra uppgifter. Arbetsgivaransvaret över skolornas ledningen är kommunernas i alla kommunala skolor. Jag tror ingen av oss tror att det är enkelt att styra en skolas elever. lärare och andra som är en del av arbetsmiljön på en skola. Det är inte lätt. Därför har ledarskapet över ledarna i våra skolor en central roll för att vi ska vända den oacceptabla arbetsmiljö som råder i många av dagens skolor. Ledarna över rektorerna är politiker.

Anna Dahlberg, Expressen, bjuder nedan på mycket läsvärt läsande om du bryr dig om skolan. En skola i desperat behov av bättre förmåga att konkurrenskraftigt bilda våra barn och unga.

"I början av 2019 fattade Skolinspektionen det historiska beslutet att låta staten ta över kontrollen av en kommunal skola. Förfallet på Storvretskolan i Botkyrka hade gått så långt att situationen blivit ohållbar. Elever skrek och knuffade på varandra i korridorerna. Lärare blev slagna och kränkningar var vardagsmat. När polisen var på besök vid ett tillfälle kastades en banger in i skolmatsalen. Utåtagerande elever hade tagit makten på skolan medan lärarna kapitulerade. De sistnämnda hade inspirerats av metoden lågaffektivt bemötande och tolkade den som att de inte längre skulle ägna sig åt gränssättning. I det läget hörde två rutinerade skolledare – Susanne Norman och Lillemor Bergquist – av sig och erbjöd sig att ta över som rektorer på skolan. Sagt och gjort. Åtta månader senare var jobbet klart. Sveriges mest ökända problemskola hade kommit på fötter igen och Skolinspektionens inspektörer gav grönt ljus på alla punkter. Så vad bestod mirakelkuren i?"


"Susanne Norman berättar att det första som de gjorde var att damma av de gamla ordningsreglerna på skolan. Från och med nu skulle de följas, lät den nya rektorsduon meddela. Eleverna skulle respektera varandra, lärarna och lokalerna. De skulle komma i tid till lektionerna, inte klampa in efter en halvtimme och så vidare. Den första frontlinjen drogs upp vid skogränsen. Trots att det var skoförbud på skolan sprang eleverna runt med skorna på liksom jackor och kepsar i klassrummen. Elever som struntade i regeln fick nu stanna kvar efter skolan för ett enskilt samtal med rektorsduon. I början var det långa köer av elever utanför rektorsexpeditionen, berättar Susanne Norman. Under samtalen pratade de om varför eleven hade brutit mot regeln och om hen behövde något stöd. Kanske ville de mötas varje morgon av en vuxen som kunde hjälpa till att påminna om regeln?

– I det läget tackade alla genast nej till stöd. De förklarade att de absolut inte hade några problem med att ta av sig skorna i fortsättningen. De hade bara ignorerat regeln eftersom de kom undan med det, berättar hon. Så var det problemet löst."

"Det är ett sorgligt faktum att lärarutbildningarna inte har rustat dagens lärare för den verkligheten som de möter i skolorna. Att ge lärare chansen att i efterhand träna på tekniker i ledarskap vore en ypperlig investering. Samtidigt kan rektorer få lära sig av Susanne Norman och Lillemor Bergquist hur man vänder en skola i kris. Få saker är viktigare att ta itu med än denna."

https://www.expressen.se/ledare/anna-dahlberg/sa-har-vander--man-en-skitskola-/

När vi ändå talar om ledarskapets betydelse förtjänar Kronqvists artikel nedan, i Expressen, uppmärksamhet. Det är en merit att ha blivit utesluten av en så inkompetent ledning. Det är minst sagt pinsamt hur man kan misslyckas så kraftigt som C gjort under Lööfs och Arthursons ledning. Särskilt när förutsättningarna var goda. Ledarskapet har stor betydelse, i alla sammanhang. Inte minst inom politiken.

https://www.expressen.se/ledare/patrik-kronqvist/varldens-rikaste-parti-fick-inget-pang-for-pengarna/



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar