torsdag 9 februari 2023

Tråkigt beteende

Dåligt politiskt spel

Jag har sedan ungdomen insett hur viktigt näringslivet och företagandet är för ett samhälles välfärdsbygge. Genom åren har jag både varit egenföretagare, anställd direktör inom större företag och engagerad i ideella föreningar som kämpar för bättre företagsvillkor. Ideellt har jag bland annat varit aktiv inom Näringslivets Framtidsforum, Connect Uppsala, Företagarna Uppsala och Uppsala universitets innovations advisory board. Jag har också aktivt jobbat i företagsstyrelser för att bidra till företagsframgångar. Det är få politiker jag träffat, om någon, med en liknande bakgrund.  

Efter att Utvecklingspartiet demokraterna, UP, bestämde att det var bättre för Uppsala och UP att teckna ett Hållbarhetsavtal med Socialdemokraterna har de politiska förlorarna surat och surat. Att de ägnar energi på att skapa konflikter som inte finns är inte särskilt klokt. I vart fall inte om man vill bidra till ett bättre framtida Uppsala. Jag har sagt det förr, jag säger det igen. I en kommun och region handlar de politiska uppdragen om väldigt många praktiska frågor. Och även om ideologin har betydelse kopplat till budgetprioriteringar är det som skiljer de flesta partier åt småpengar. Det viktigaste för oss invånare när vi röstar lokalt är vilket lag av företrädare ett parti erbjuder och deras viktigaste lokala vallöften, övrigt är av marginell betydelse.

En del av Hållbarhetsavtalet med Socialdemokraterna var att kraftigt förbättra Uppsalas företagsklimat. Metoden för att växla upp detta viktiga arbete var att kopplat till kommunstyrelsen bilda ett Näringslivsråd. Det är med andra ord ett råd med ett operativt uppdrag från kommunstyrelsen, det är inget annat. Rådets uppdrag beskrivs nedan länk. Rådets föreskrifter fastställdes enhälligt av kommunstyrelsen. Det första rådet ska göra är att bemannas upp och att arbeta fram en konkret handlingsplan för att säkra önskade förbättringar. Som en del av bemanningen gick jag ut till några av näringslivsorganisationerna, och andra organisationer med stora nätverk i Uppsala bland företagare, och bad om förslag på kandidater. Jag valdes att leda rådets arbete och tyckte det var naturligt att be så många som möjligt att nominera utifrån en kravprofil. Kravprofilen: Delägare, ledande uppdrag, att bolaget är medlem i kommunen och helst kopplade till fyra fokuserade ”branscher”. Branscher där Uppsala kommun har både en bas av spetsföretag och världsledande forskningsförmåga. 

För mig är Näringslivsrådet en av kommunstyrelsen utsedd styrgrupp som ska bidra till att Uppsala kommun inom några år kraftigt och mätbart förbättrar det lokala företagsklimatet. Genom rådet växlar Kommunstyrelsen ordentligt upp sitt engagemang för att vackra ord ska omsättas i praktiska och framgångsrika handlingar. För den som tycker det är viktigt finns inga konfliktytor. Att skapa sådana konstruerade konflikter kan inte syfta till annat än att förstöra för Uppsala. Läs gärna nedan beslut om formerna för Näringslivsrådet:

https://www.uppsala.se/kommun-och-politik/organisation/ledning/kommunstyrelsen/moten/2022/23-november/15.-inrattande-av-naringslivsradet/

Jag har självklart lärt mig att det finns mycket fult spel inom politiken. Jag har ett antal gånger genom åren varit utsatt för partisters politiska rävspel och olika falangers egenintressen. Jag har aldrig brytt mig särskilt mycket. Att de nu försöker insinuera att jag inte verkar för alla medlemmar i kommunens bästa, i Uppsala, blir jag dock förbannad över. Medlemmar i en kommun är både enskilda invånare och juridiska personer registrerade i en kommun. Det enda skälet till varför jag är politiskt engagerad är för att alla Uppsalabors framtid ska bli mycket positiv. I den framtiden är alla medlemmar glada över att de är en del av Uppsala.

Det finns ingen annan agenda än att göra det som framgår av kommunstyrelsens enhälliga beslut om föreskrifter för Näringslivsrådet. Att flera kvinnor som matchade önskeprofilen bland företagare tackade nej till att nomineras att ingå i rådet var tråkigt. Många har uppmuntrats att bidra med förslag på kandidater. I ett läge fanns 12 företagare nominerade som matchade önskade profiler. Tyvärr då bara två kvinnor. Inga hade valts än, de hade efter nomineringar ställt sig till förfogande. Tack vare den intressanta mediala cirkus som drogs igång finns nu fler nominerade och fler kvinnor som matchar önskad kravprofil. Tyvärr valde några tidigare nominerade med rätt profil att hoppa av då de skarpt ogillade att det viktiga uppdraget politiserades. 

Vissa debattörer tycker till om hur dåligt igångsättandet av Näringslivsrådet är. Inte minst Sakine Madon sjunger i den kören. Tror du de sjöng om hur illa det var när Liberalerna drev på för att ett Upphandlingsråd skulle bildas? Nej. Ja, ja det är som vanligt. Det är bara hårt arbete och resultat som räknas. Jag fokuserar på det hårda arbetet som krävs för att få till förbättringarna. Den som lever får se hur det går. Jag har inte prioriterat min tid för att bidra till Uppsalabornas bästa för att tappa energi av fel skäl.

Näringslivsrådets fokus är till 80 procent på att internt genomföra kommunens egna förbättringsarbete som bidrar till ett bättre företagsklimat. Övriga 20 procent på att externt bidra till ett starkare lokalt näringsliv. Denna ”storm” om Näringslivsrådet visar vilken typ av debattklimat vi fått i Sverige. Den verkliga verkligheten är inte i fokus, allt handlar om narrativ och positioneringar. I den verkliga verkligheten jobbar kommunen med den befintliga handlingsplanen och nu även med det utökade uppdraget. Förbättringsbehovet kräver uppväxlad handling redan nu och det sker. Det nya rådet ska bland annat föreslå kommunstyrelsen en ny handlingsplan eftersom den tidigare faller 2023. Självklart återanvänds mycket av det tidigare om det inte nått sina mål.

"I ett inslag i P4 Uppland (31/2) säger Stefan Hanna att näringslivsrådet kommer att bli "jättelyckat" och "kraftigt förbättra" företagsklimatet i Uppsala. Om det är ännu en tillspetsad meny, på ett ställe som i stället borde ta tag i sin service, blir det garanterat jättemisslyckat."  

https://unt.se/ledare/kronika/artikel/foretag-behover-inget-symboliskt-naringslivsrad/r93x5q5r

"Enade vi stå, söndrade vi falla". Politik handlar ofta om konflikter om vad som är rätt eller fel att göra. När politiken är enig kan mycket positivt hända. Vad gäller ett förbättrat företagsklimat tycker jag att det nu är ett fantastiskt läge att faktiskt lyckas göra företagsklimatet mycket bättre i Uppsala när inte minst Vänsterpartiet, Miljöpartiet och Socialdemokraterna är helt inställda på att det måste göras. Näringslivsrådet blir den operativa plattformen för kommunstyrelsens förbättringsarbete. Så enkelt är det.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar