Äntligen börjar regionen ta sitt ansvar
Hur kan det ta så lång tid för den ansvariga att erkänna sitt ansvar? Och hur kan medierna inte problematisera mer runt att det tagit en så lång tid att erkänna att Regionen, inte kommunen, är ansvarig för kollektivtrafiken. Sjukt illa att inte seriösa medier kunde göra det tydligt i valrörelsen 2022. Det är viktigt att väljarna förstår vem som är ansvarig för vad. Jag väljer att tro att mediernas kvalitetsbrister beror på allt mindre resurser till grävande journalistik. Orring, moderat ordförande för Region Uppsalas styrelse, är nu äntligen tydlig med vem som ansvarar för kollektivtrafiken i Uppsala. Att Uppsala kommun har planmonopol och ansvar för markförhållandena är inte samma sak som att kommunen bestämmer över kollektivtrafiken. Det krävs självklart ett samarbete för att lösa en sådan infrastruktursatsning mellan kommunen och Regionen men ansvarsfördelningen är tydlig. Vad vill regionen ha för lösning om det inte blir spårväg? Jag anser att de tydligt måste tala om vilket deras alternativ är! När? Nu!
"– Otydligheterna från kommunen äventyrar både fyrspårsavtalet och tidsplanen för den kapacitetsstarka kollektivtrafiklösningen, säger Emilie Orring (M), regionstyrelsens ordförande.
"Hon säger att det handlar om oklara besked på flera punkter."
"– Ska avtalet om bostäder omförhandlas och hur? Vi vet inte vilka frågor som ska ställas i folkomröstningen och hur resultatet ska tas om hand. I dagsläget är det oklart om kommunen kan leva upp till avtalet med staten om fyrspåret."
"Emilie Orring säger att regionen nu pausar alla investeringar som är kopplade till både spårvägen och stadsutvecklingen i de södra stadsdelarna. Det handlar till exempel om depåer och spårvagnar till spårvägen. Men också om vårdcentraler som behövs i de nya stadsdelarna."
https://unt.se/nyheter/uppsala/artikel/miljonbakslag-vantar-om-kommunen-fortsatter-droja/jp36x2ql
Eftersom Moderaterna, Centerpartiet, Kristdemokraterna, Liberalerna och Sverigedemokraterna säger att de i Uppsala kommun är emot spårväg kan man tycka att de redan borde ha lagt ner det alternativet för kapacitetsstark kollektivtrafik i regionen. Eftersom det är de partierna som styr Region Uppsala. Men det har de inte..... Det är dags för dessa partier att klargöra vilket alternativ de föreslår för kapacitetsstark kollektivtrafik! Om det inte är spårväg måste det vara något annat för att möte högre kapacitetsbehov. Utvecklingspartiet demokraterna föreslår längre moderna bussar liknande Malmö-Express. Uppsala-Express blir utmärkt de kommande 30 åren. I tider av elbrist kan de fordonen också gå på både el och andra drivmedel.
https://www.nobina.se/vara-losningar/vara-losningar-i-verkligheten/bus-rapid-transit-malmoexpressen/
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar