onsdag 15 februari 2023

Okunnigt tyckande

Striden om Uppsalas utbyggnad

Det är intressant att följa, och delta, i alla turer om hur Uppsala kommun ska byggas ut. Just byggfrågor är särskilt viktiga i en kommun eftersom kommunen har ett så kallat planmonopol. Det innebär total makt över var och hur det får byggas. En makt som många anser missbrukas i allt för stor utsträckning. Nu är det ändå så och det innebär att av alla frågor som en kommun har på sitt bord är stadsbyggnadsfrågorna de viktigaste eftersom den lokala makten över frågorna är så stor och eftersom stadsbyggnadsfrågorna, mer eller mindre, påverkar alla andra lokala frågor.

Johan Rudström, UNT, tycker nedan till om processen för Uppsalas planer på utbyggnad. Det är intressant och beskriver väl hur han inte förstår vad som hänt kopplat till det Uppsalapaket/Fyrspårsavtal som tecknades. Att han inte tycks veta att Moderaterna länge var för spårväg och att Liberalerna var det tills efter valet är anmärkningsvärt. Det har stor betydelse för var vi befinner oss. Att Moderaterna och Liberalerna aldrig backat från att 33.000 nya bostäder önskas byggas i Uppsalas södra stadsdelar tycks han inte heller ha koll på. Det har stor betydelse för var vi befinner oss. Att mycket händer efter valresultatet är något annat och nu föremål för förhandlingar. Kort och gott en dålig ledarartikel som på många sätt ger en felaktig bild av verkligheten. UP är fortsatt tydligt för ett NEJ till spårväg i Uppsala. Och ja, UP anser att invånarinflytandet över de frågor som starkt påverkar oss lokalt, och där kommunen har mycket makt, ska förankras bättre genom rådgivande folkomröstningar. Vi ser gärna återkommande rådgivande folkomröstningar som tvingar lokala politiker att förankra sina önskade vägval bättre bland Uppsalaborna. Och det är UP som till sist fick Region Uppsala att erkänna att de är ansvariga för kollektivtrafiken, inte Uppsala kommun. Den sakupplysningen har inte UNT hjälpt till med! Och jag har aldrig sagt att inte val av fordon för kapacitetsstark kollektivtrafik inte lämpar sig för folkomröstning. Det är dock en fråga för Regionen och tyvärr kom inte UP in i regionens styre. Men frågan om kollektivtrafiken har stark bäring på hur Uppsalas byggplaner de kommande åren utformas, det är ett faktum. 

”Det ska bli en folkomröstning i Uppsala kommun. Men inte om spårväg. Beskedet är anmärkningsvärt, men dessvärre inte sensationellt för de som följt utvecklingen de senaste fyra månaderna.”

”Bristerna i logiken fick värka i några månader. I fredags tog regionstyrelsen bladet från munnen. Regionen måste ha besked om utbyggnaden av bostäder, liksom om vilken kollektivtrafik som är tänkt att trafikera sträckorna. Detsamma gäller staten som ska bygga två nya spår och en station i Bergsbrunna. Kommunens agerande hotar hela fyrspåravtalet, slog regionstyrelsens ordförande Emelie Orring (M) fast.”

”Stefan Hanna, som tagit varje chans att säga att spårvägen ska röstas bort, säger nu att det blir ”en rådgivande folkomröstning om hur Uppsala ska utvecklas”.”

”En förutsägelse är att valdeltagandet i en kommande folkomröstning blir lågt, liksom kanske även röstandet i nästa kommunval.”

https://unt.se/ledare/kronika/artikel/spelet-om-valjarna-och-sparvagen-avslojat/lw3yek8j



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar