tisdag 21 februari 2023

Staten missköter skolan

Friskolereformen har stora brister

Den svenska skolan behöver kraftigt stärkas så att våra barn får en konkurrenskraftig utbildning. Idag brister på tok för många skolor i sitt uppdrag att klara av det. Det slår hårt mot dagens elever och försämrar kraftigt svensk förmåga att skapa en framgångsrik framtid för de flesta som lever i landet Sverige. Viktigast av allt är det att få ordning på lärandet i våra grundskolor. Utvecklingspartiet demokraterna lyfter i UNT än en gång hur allvarligt läget är i Uppsalas skolor. Det går att vända denna negativa utveckling som är ett faktum i skolan. En skola nästa helt styrd och förväntat kontrollerad av staten.

Varje skola ska vara en trygg och lärorik arbetsplats där omsorg, utveckling och lärande ger alla barn och unga en god chans att nå sin maximala förmåga och lusten till ett livslångt lärande. Grunden för detta läggs redan i förskolan. Här kan barns eventuella svårigheter uppmärksammas. Det kan gälla beteendestörningar eller språksvårigheter. Redan här kan alltså åtgärder sättas in. Uppsalas grundskolor har hamnat på efterkälken. Att placeras på 261:e plats av 290 kommuner i Sverige är inte acceptabelt.”

Resurserna till anpassade skolformer behöver stärkas. Skolorna måste få betydligt bättre möjligheter till individuella lösningar. Barn med behov av olika former av extra stöd på den befintliga skolan ska ges möjlighet till det. De elever som behöver resursskola ska ges möjlighet till det. Vi anser att kostnaderna för detta inte ska belasta elevens skola. Rektorerna måste tillsammans med all personal, och med en god kommunikation med föräldrar, ges bättre möjlighet att organisera sig utifrån elevernas förutsättningar och lärarnas olika kompetens.”

Läget i Uppsalas grundskolor är oacceptabelt. Nu räcker det med fina ord och tandlösa handlingsplaner. Lärare och rektorer vet vad som behöver göras och de måste ges möjligheteratt få det gjort.”

https://unt.se/debatt/artikel/laget-i-uppsalas-grundskolor-ar-oacceptabelt/jd128e0j

Harald Nordlund, tidigare liberalt kommunalråd och riksdagsledamot, skriver en läsvärd debattartikel i UNT som jag bifogar nedan. Precis som jag lyfter han föredömligt fram att skolan redan idag är väldigt hårt statligt styrd och att kommunerna drabbas av att de har liten påverkan på om friskoleetableringar accepteras eller ej. 

"Den svenska skoldebatten är märklig på flera sätt. Som jag här försöker visa, har staten ett mycket stort ansvar för skolan, för kvalitet, jämlikhet och så vidare. Debatten ger emellertid ett intryck av att staten inte har något ansvar alls. ”Förstatliga skolan!”, hörs från visst politiskt håll. De som står för detta utrop vet naturligtvis att den i flera avseenden är statlig. Varför används då utropet på det sätt, som görs? Sannolikt för att utnyttja en okunnighet, hos många av oss medborgare, om att staten har det ansvar man vill ge den. Och sannolikt för att man på statlig nivå inte vet hur man ska ta sitt ansvar. Skollagen medger andra än kommuner att starta och driva skolor, förskolor och fritidshem."

"Det mest märkliga med systemet är att det är ett skolsystem vid sidan om. Kommunerna kan i praktiken inte hindra start av en friskola, som staten genom Skolinspektionen har godkänt. Inte heller över tillsynen av skolorna har kommunerna totala ansvaret. Härigenom har, har det visat sig, problem med granskningen av kvaliteten och med ibland oskäliga vinstuttag uppstått. Förutom den organisatoriskt svårförklarliga konstruktionen för friskolor är att det som är offentligt, solidariskt ansvar ska få utföras av bolag med vinst som ett överordnat mål."

"Staten styr huvudsakligen med lagar genom statliga verk och myndigheter. De brister, som finns, bottnar sällan i brist på lagstiftning och inte heller i brist på statliga organ. Staten har helt enkelt inte skaffat sig de verktyg, som behövs för att bygga det man skissat. Med andra ord: man vet inte hur man ska få efterlevnad av de lagar man stiftat. Det är här åtgärder bör sättas in, inte på förledande prat om förstatligande av det som redan är statligt ansvar."

"Friskolesystemet måste avskaffas, av skäl, som här har nämnts. Det innebär inte att ingen annan än kommun bör få bedriva skolverksamhet. Det måste emellertid vara upp till kommunerna att självständigt besluta om huruvida man vill köpa skoltjänster av extern utförare och att teckna avtal om upphandlingen. Kommunerna är vana vid upphandlingar. Vid köp av tjänster såsom skoltjänster är skillnaden att avtalsskrivandet är härvid mer komplicerat, liksom att finna metoder för uppföljning och ansvarsutkrävande."

"Skolan är ett gemensamt ansvar liksom, till exempel, sjukvården och äldreomsorgen. Vi måste förhindra att detta ansvar mer och mer flyttas till en marknad. Ansvaret ska vara den offentliga sektorns. Men ansvaret får inte gälla enbart i teorin utan måste tas i praktiken, där den stora syndaren är staten." 

https://unt.se/debatt/artikel/friskolesystemet-maste-avskaffas/rx3ywvyr

Som jag skrivit om tidigare slår de snabba räntehöjningarna särskilt hårt mot våra yngre. En skola som inte fungerar och en ekonomisk politik som slår stenhårt mot våra unga är inte uttryck för generationsrättvisa. Riksbankens agerande har en stor skuld i att unga skuldtyngda unga nu drabbas hårt. SVT-reportaget nedan ger lite perspektiv på det. 

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/experternas-ranteanalys-kan-sla-enormt-hart-mot-yngre-manniskor



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar