tisdag 20 maj 2014

Sjuk, sjukare, sjukast

Prioriteringar
Våra skattepengar går till mycket. Många kronor slösas också bort på grund av idiotiska projekt (t ex Hallandsåsen), ineffektivitet och politiska reformer som inte snabbt korrigerar brister som snabbt blir synliga. Våra folkvalda politiker har rollen att prioritera hur alla skattemiljarder ska fördelas. Det finns ingen måtta på vad vissa tycker att skatterna ska täcka. Det finns gott om verksamheter som jag personligen tycker borde läggas ner och som är skattefinansierade. Det jag anser behöver fungera mycket bättre än idag är svensk sjukvård. Trots att svensk sjukvård presterar bättre än de allra flesta i världen är den inte i mina ögon godkänd. Lina, som jag skrev om igår, ska inte behöva vänta på behandling om hennes enda realistiska överlevnadschans var snabbaste möjliga behandling. Ja vi har begränsade resurser men av våra begränsade resurser måste det vara rätt att ge en 33 årig trebarnsmamma en direkt chans att överleva. Det finns gott om andra utgifter att skära i och istället säkerställa att svensk sjukvård levererar ännu bättre. Inte minst i ljuset av att vi mycket snart har en åldringsboom i Sverige. Åldringsboomar kommer att kosta inom sjukvården.

I ett läge där vi står inför en åldringsboom, stafettläkare driver höga kostnader och sämre behandlingskvalitet, barnmorskor säger upp sig, privata alternativ som Uppsala cancer clinic motarbetas och då valfrihetstanken möjligen drivs för långt, då måste man tänka till ordentligt. Jag förstår det positiva för mig som enskild person att få välja fritt var jag vill ha min vårdcentral. Det kan vara mer praktiskt för mig att ha den i anslutning till mitt jobb istället för till min bostad. Samtidigt drivs frågan om rätten till vård var du vill inom EU. Det kan låta tilltalande men hur ska de mycket fasta kostnader som en modern sjukvårdsverksamhet rimligt kunna täckas om allt patientunderlag är helt rörligt? Som jag brukar säga önskar jag att fler människor använder både hjärna och hjärta när de fattar sina beslut.
http://www.unt.se/asikt/debatt/stockholmare-kan-lista-sig-i-uppsala-3157483.aspx

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar