onsdag 14 maj 2014

Pinsamt

Respektera det demokratiska spelet!
Jag är mycket besviken på Maud Olofsson. Jag tycker hon gjorde mycket bra under sin partiledartid. Framförallt var det hon som gjorde det möjligt för ett icke majoritetsgäng att ta över ansvaret för Sveriges utveckling. Inte minst under hennes ledarskap hittades kompromisslösningen mellan de fyra borgerliga partierna inom energiförsörjningsområdet som klarade samarbete. Möjligen gjorde FP ett misstag då de inte tycks ha förstått att överenskommelsen i praktiken är ett NEJ till fortsatt kärnkraft och ett JA till grön omställning. Centerpartiet är m a o fortsatt det enda borgerliga alternativet för den som vill se en fortsatt grön omställning. FP är ett utmärkt val om man vill ha mycket mer kärnkraft i Sverige. Särskilt gillade och gillar jag Cs vision om Sverige uttryckt i Nybyggarland. En vision som har stor kraft inte minst då den andas stor framtidstro och en fantastisk tro på oss människor. På var och en av oss med alla våra härliga olikheter.


Även om jag starkt gillade energiöverenskommelsen som la grunden till Allianssamarbetet ogillade jag den interna demokratiska processen i en så viktig C fråga. Länge skadade den C bland kärnväljare då de trodde att C givit upp sin kamp mot kärnkraft och för gröna hållbara alternativ. Det var onödigt då man snabbt efter överenskommelsen kunde vara ärliga och säga vad man förhandlat fram dvs en avveckling under ordnade former och en satsning på grönt och förnybart. Eftersom avtalet var skrivet hade ju redan FP köpt upplägget. En ny demokratisk blunder tycker jag Olofsson gör kopplat till Nuonaffären. Självklart ska hon infinna sig när KU kallar! Det är pinsamt att hon inte gör det. Det skadar både förtroendet för demokratin och för C. Risken är att många tror att regeringen är korrupt! Jag tycker det är mycket dåligt omdöme att inte komma på KU förhör även om det är ett politiskt skådespel.
http://www.unt.se/asikt/ledare/valar-for-bada-sidor-3151705.aspx

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar