torsdag 1 maj 2014

Vattenupplevelse

Flottränning
Flottränningen 2014 blev särskild för mig. Som Uppsalagrabb har jag många gånger tittat på en av de stora attraktionerna under sista aprilfirandet. I farkosten GreenFree gav jag, Nicklas Wahlgren och Hassan ut med nummer 1 men bakom Teknologerna med 0. Att komma i mål först blev vi snabbt överens om och började direkt paddla för fullt. Vi gick rätt fort förbi 0:an. Andrenalinet steg när vi kom till det första fallet. Vi tog den svåra vägen och följde rektor Eva Åkessons råd att lägga tyngdpunkten bakåt i fallet. Jag satt längst fram och blev ordentligt blöt när farkosten slog ner och vi åter började plana ut. Snabbt därefter fick vi problem. Vi gick på grund och tappade en av våra åror. Nicklas, med hel groddräkt, fick kliva i och försöka putta loss oss. När vi kom på att kombinera hans puttande med att flytta om vikten i farkosten så kom vi tillsist loss. Kort därefter ytterligare ett grund, som kostade ytterligare en paddel. När vi lyckats fånga upp paddlarna igen blev resten av resan ett trevligt segertåg där Nicklas också peppade publiken att jubla när vi snurrade farkosten för publikens skull. Det sista fallet gick utmärkt trots att Nicklas panikartad slängde sig bakåt mot mig och Hassan när han insåg att fallet inte var helt ofarligt. Nu har Nicklas kärt sig hur den här delen av Fyrisån ser ut. Vid målgången prickades det av att vi överlevt och vi fick instruktioner om var hjälm, flytväst och halv våtdräkt som vi lånat skulle lämnas tillbaka. Vid inlämningen var vi tvungna att precis vid Sjukhusvägen klä av oss och lämna tillbaka det vi lånat. Där stod vi två lättklädda kommunalråd tillsammans med fyra dito teknologer. Vi får väl se om några bilder togs....

Därefter åkte jag till goda vänner i Sunnersta och åt ett gott sillbord och njöt av trevligt sällskap. 14:30 åkte vi eltaxi till Flustret. Hoppla! Det var värsta köerna där och snabbt kunde jag konstatera att Flustret snabbt blivit stället där Uppsalas lite äldre kändisar firar in 15:00 slaget.

Kvällen bjöd på åter en mycket god vårtallrik och två majbrasetal. Till tändningen av den första brasan 20:00 hade det börjat regna och blåsa snålt. När den andra brasan tändes 21:00 och jag började mitt nya vårtal var det riktigt kallt och regnet började övergå i snö. Trots mina lovord till våren fortsatte det att regna/snöa....
http://www.unt.se/startsidan/kyligt-och-lugnt-valborgsfirande-3128554.aspx
Glad vår på er!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar