torsdag 10 augusti 2017

Entreprenörskraft

Källan till välståndet
Vad ska man kalla de människor som främst bidrar till vår välståndsutveckling? Vetenskapsmän, entreprenörer, välståndsskapare, utvecklingsledare, vildhjärnor, opportunister eller en mix av dessa ord kanske? Onekligen är det främst inom vetenskapen, inom näringslivet och i våra skolor som framtiden skapas. Politiken säger en del. Det tror inte jag. Förr och idag drivs utvecklingsidéerna genom vetenskapen och näringslivet. Politiken förhåller sig till konsekvenserna och möjligheterna som vetenskap och näringsliv skapar. Politiska ideologier är som kompass på det stormiga hav på vilket politiker ska försöka förhålla sig till en riktning när konsekvenser och möjligheter haglar över oss enskilda människor och i grupp i det som kallas ett samhälle.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Svensk_vetenskapshistoria

Nu ska du som alltid söker problem i mina texter inte dra slutsatsen att jag ser ner på andra än vetenskapsmän, företagare och lärare! I min värld fyller alla som bidrar i vårt genomsamma värdeskapande en stor roll. Våra olika roller är dock ur ett utvecklingsperspektiv av olika betydelse. Utan att någon sår ett frö kan inget växa upp och till exempel dess frukter plockas av någon. Håll med om att det är svårt att plocka frukter om ingen, oavsett vem, har planterat ett frö? Planteraren är av störst betydelse för att något annat ska kunna hända. Därför har vetenskapsmän, företagare och lärare en särskild betydelse när framtiden skapas. Än mer idag än tidigare då den mänskliga utvecklingen går i en enorm fart framåt. Visst är det otroligt hur fort vi människor har utvecklat vårt sätt att leva de senaste tre hundra åren!
https://www.va.se/nyheter/2013/04/18/de-ar-sveriges-24-hetaste-entreprenorer/

När jag hade min familjebas i Tokyo, Japan, hade jag förmånen att några gånger träffa superentreprenören Masayoshi Son. Han är en fortfarande levande särskild personlighet som jag inte kan annat än beundra. Vissa klassar honom, och till exempel den excentriske Steve Jobs, som på gränsen till galna. Personligen fokuserar jag på vad de gör och varför. Även Steve Jobs, som förändrat så många branscher och byggt världens lönsammaste företag, har jag haft förmånen att träffa. Tro mig, båda märks när de stiger in i ett rum. En liknande personlighet tycks vara Elon Musk. Honom har jag inte träffat än men jag hoppas att det blir verklighet en dag. Han och jag är lika långa, det borde väl betyda något... Jag bara älskar människor som vågar bryta gränser och som utmanar etablissemang och gällande sanningar på olika sätt. Det är det som driver utvecklingen framåt.
https://www.va.se/nyheter/2017/07/10/han-tar-fram-en-affarside-om-dagen/?utm_campaign=VA%20em%2010%20juli&utm_medium=email&utm_source=Eloqua&elqTrackId=8e1c4ee6c744433b83c6732214c94199&elq=d561158740ca466594119d33f4f59189&elqaid=9168&elqat=1&elqCampaignId=6401
https://www.biography.com/people/steve-jobs-9354805
https://sv.wikipedia.org/wiki/Elon_Musk
Dagens kalkon
Hur kan Socialdemokraterna trovärdigt öka i opinionsundersökningar? Det är inte trovärdigt när deras ledarskap över Sverige sköts så dåligt. Om det mot förmodan stämmer är det endast en ytterligare signal om att oppositionen är svag.

Dagens stjärna
Läraren. Kan man ha ett mer ansvarsfullt jobb än att bidra till att generation efter generation utvecklas individuellt utifrån sin fulla förmåga? Lärare som pedagogiskt kan motivera varje enskild elev att utveckla sin fulla förmåga är fantastiska tillgångar i vårt samhälle. Genom vår mänskliga historia har lärarna tillhört de samhällsmedborgare som fått mest respekt av befolkningen. Det förhållningssättet har varit klokt, och tjänat mänskligheten väl. Vi måste rädda de viktiga lärarna från vänsterdravel och psebdofokus. 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar