fredag 9 januari 2015

Överraskningar


Önskan och verklighet
Livet går upp och ner. Vi människor har alla önskemål och ambitioner i smått och i stort. En enskild människas uppfattning av sitt egna liv avgörs helt av hens egna bedömningar. Filosofen Sokrates skulle säkerligen säga att den som lyckas fylla sitt enskilda liv med flest subjektiva stunder av lycka fick ett mer meningsfullt liv jämfört med dem som fick färre lyckliga stunder. Är inte det självklart i sin enkelhet? Mycket av det som är mest briljant under vår mänskliga utveckling är enkelt även om det ofta krävs komplext och lateralt tänkande för att komma på de nya lösningarna. Hur komplex är t ex relativitetsteorin, och de metoder som bevisade den, när man väl känner till lösningen? Är inte förhoppningar ett uttryck för en stark önskan efter en mer eller längre stund av lycka? Vad är det annars? Och överraskningar kan vara både negativa och positiva. Om de är positiva skänker även de omtyckta stunder av lycka.
Festtema
Hur går man en inbjudningslista? Den kan givetvis göras på många olika sätt. När jag firade mitt största 50-års kalas bjöd jag in till en fest som blev väldigt lyckad. Jag har förmånen att ha många nära och kära människor runt mig både nära och fjärran. Jag antar att det är min nyfikenhet och mitt stora intresse för människor som gjort att jag kommit så många fantastiska människor nära. Självklart finns vissa som gjort och gör större intryck och som bjuder på mer kärlek än andra. Jag valde att bjuda in för att både ha nära och kära och genomföra en resa genom mitt liv och dess innehåll hittills. Min närmaste familj, inklusive min morfar, kompis från grundskolan, kompis från gymnasiet, fotbollslagskompis, militärkompis, juniorhandelskammarkompisar, universitetskompisar, IBM kompisar, Industri-Matematikkompisar, Enatorkompis, Ericssonkompisar, NFF-kompisar, Företagarkompisar, WFun-kompisar, Connect-kompisar, centerkompisar, kommunalrådskompisar, mentorer, konstnärskompisar, danskompisar och deras respektive. Jag fick många stunder av lycka under den kvällen. Särskilt roligt var det att när dansen började var alla konstant på dansgolvet eller i baren : ). Jag kanske inte har ett så kvalificerat urvalskriterium när jag väljer nära vänner…..

Och nu är jag på en 50-års resa med en mycket nära vän och hans familj. Och tänk, på Arlanda flygplats dök ytterligare en nära familj upp som en överraskning! Dom skulle hänga med på den långa resan. Tro mig, det blev en varm stund av lyckokänslor. Livet är till stor del vad vi gör det till. Och de människor vi bygger nära relationer med är avgörande för hur framgångsrikt våra liv kan upplevas. Så lång känner jag mig fantastiskt framgångsrik. Att upplevas och vara en bra medmänniska är viktigt för mig. Därför försöker jag hela tiden ge mer än vad jag får. Det känns bra för mig. Rotarys ledord ”Service beyond self” och Juniorhandelskammarens ledord ”Service to humanity is the best work of life” betyder mer än ord för mig. Vad är viktigt för dig?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar