torsdag 3 april 2014

Falskhet

Transparens
I en värld där tempot är skoningslöst högt tror jag full öppenhet är den bästa vägen mot framgång. På radion i morse hörde jag att en forskare från Lunds universitet forskat fram att det tycks som att vi var mer innovativa på 80-talet och att det inte finns något samband mellan vår innovativa förmåga och konjunkturcykler. Hon drog själv ett av skälen till varför jämförelsen med 80-talet haltar. Idag utvecklas framförallt system istället för produkter (svårare att kopiera) och inom min bransch väljer många att inte patentera sina idéer utan satsar istället på högt utvecklingstempo och snabbhet ut på marknaden. Huvudskälet till varför jag inte tror att det är någon konkurrensfördel att vara sluten/hemlig är att det inte är avgörande för framgång. Tvärt om i dagens samhälle. Högt tempo och bra lagbygge avgör vilka som blir vinnare. De som inte klara ett högt tempo och lyckas bygga bra lag blir förlorare. En förutsättning för framgångsrikt lagbygge är ett antal grundläggande värderingar. Värderingar som gäller alla i laget utan undantag.

Sakta att bygga och fort att förstöra
Förtroende är något man förtjänar. Det tar ofta lång tid att förtjäna en annan människas förtroende. Samtidigt kan det över "en natt" gå förlorat. Nu har Kapten klänning premiär på Uppsala stadsteater. Pjäsen handlar om en polischef som fick mångas förtroende, särskilt bland politiker då han ansågs politiskt korrekt i de värderingsfrågor han utåt drev. Socialdemokraten Thomas Bodström försvarade honom ofta när polischefens kollegor gärna hade sett honom avsatt. Det visade sig att han var en bluff. Han var inte den han utgav sig för att vara och han levde absolut inte som han lärde. Vad jag vet lever han nu i landsflykt. Jag hoppas han inte utsätter andra människor för sina ensidiga begär där. Jag ska se pjäsen.
http://www.unt.se/kultur/kapten-klanning-dubbelt-aktuell-3075646.aspx

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar