söndag 27 april 2014

Att bli lyssnad till

Barnens bästa
Hur våra barn mår är en viktig indikator över hur ett helt samhälle mår. Sannolikt den viktigaste indikatorn för den som vill öka sannolikheten att framtiden blir positiv. I dagens debattartikel i UNT, med Rädda Barnen som avsändare, har Uppsalas barn tyckt till i undersökningen Ung röst. Delar av statistiken är svår att tolka men där finns definitivt statistik som kräver förbättringar. Hela 14% har under det senaste året känt sig mobbade eller kränkta. 46% av killarna har sett någon bli slagen under det senaste året. 19% av tjejerna har haft ätstörningar det senaste året och 20% känner sig sällan eller aldrig trygga i kollektivtrafiken på kvällstid. Helt oacceptabelt. 0% måste vara målsättningen inom samtliga dessa områden. Väldigt många barn uttrycker tydligt att de vill bli lyssnade till, både i frågor som rör dem själva men också samhället i stort. "Men, barn beskriver också en känsla av maktlöshet. De menar att vuxna inte alltid lyssnar och om de faktiskt gör det händer det oftast ingenting ändå.
http://www.unt.se/debatt/ta-barnen-pa-allvar-3112535.aspx

Alla åldrar
"Att bli lyssnad till och tagen på allvar kan ha avgörande betydelse för barns välbefinnande." Att bli lyssnad till och tagen på allvar är viktigt för oss alla hela våra liv. Alla av oss människor kan vittna om stunder och situationer då vi känt maktlöshet. De flesta av oss hamnar också lite då och då i situationer där vi fått tycka till men det leder inte till de förändringar vi önskar. Det är också ett faktum att människor som inte känner att de kan påverka sin egen situation oftast misstrivs mycket. I mitt uppdrag som folkets företrädare möter jag många människor från barnomsorgen till äldreomsorgen i livets slutskede. Jag lyssnar så gott jag kan. Jag försöker hjälpa till att åtgärda de brister jag uppmärksammas om. Ofta upplever jag att de uppskattar att jag lyssnar, oavsett om det är Tove 5 år eller Thorsten 84. Att aktivt lyssna är en konst. Inte minst många politiker skulle behöva träna mer på den konsten. Som affärsman lärde jag mig tidigt att det är den viktigaste egenskapen hos en som vill möta andra människors behov.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar