söndag 14 juli 2013

Tala är silver att tiga är guld

Att ha rätt innebär inte att få rätt
Efter några härliga sommardagar i ett sommarparadis tillsammans med konstnärliga och musikaliska vänner är det återigen dax att reflektera lite. Ska nästa fas i livet bli att följa i Håkan Hellströms eller Dan Brownings spår? Verkar roligare att följa Hellström när man hör alla sjunga med i hans konserter. Trots det blir det nog Brownings spår jag får välja. Tyvärr måste jag erkänna att sannolikheten att jag lyckas som författare är större än som musikalisk artist. Oavsett vilken väg det blir känns det som en positiv väg att försöka göra något roligt som förgyller andras liv. Vad ska du göra i din nästa livsfas?
http://www.di.se/artiklar/2013/7/11/dan-brown-har-knackt-spanningskoden/

Talesättet "att tala är silver och att tiga är guld" måste vara myntat av en kinesisk kommunist. Eller av  någon som är ansluten till Alliansfritt Sverige som ständigt tar utryckta citat från min blogg och sprider en massa misstolkningar av mina blogginlägg. De måste verkligen vara rädda för mig. Det glädjer mig. En människa som knäckt utvecklingskoden skulle snarare säga "att tala är silver och att lyssna är guld". Skillnaden är inte semantisk. Den är stor.

Det är kanske börjar bli dax för Europas ledande politiker att inse det svåra läge stora delar av Europa befinner sig i. Det kommer inte att gå över av sig själv. Det krävs politiskt ledarskap och kraftfulla reformer för att styra mot bättre tider igen. Det går inte att krypa under täcket och tro att dagens strukturella kriser går över. Det är kortsiktigt och dumt att tro att över 100 miljoner Européer kommer att acceptera att leva på undantag och utan framtidstro. Det kommer att drabba alla negativt. Europas kris är inte över. Det går att hitta positiva vägar om man lyssnar och förstår de strukturella problem vi nu brottas med. Lyssna, lyssna och lyssna sen är det dax att tala om möjliga och nödvändiga reformer. Vad väntar vi på?
http://www.dn.se/ledare/huvudledare/faran-langt-ifran-over/

Tack Anders & Anelia för några underbara dagar tillsammans.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar