torsdag 24 juni 2010

Makten över debatterna

Visst har jag sedan länge insett att journalister och mediaverksamheter har en väldigt stor inverkan på människors uppfattningar. Det är ju inte så lätt att nå många människor på andra sätt än via olika massmedia som lyckats få en större läsar eller tittarskara. Är det bra eller dåligt att media har så mycket makt? I grunden tycker jag att det är bra om det inte blir endast en beskrivning av verkligheten och en framtidsbild som ständigt slås in i huvudet på oss medborgare. I Uppsala tycker jag t ex att det är uppfriskande att vänstertidningen UppsalaDemokraten startat upp igen. Vad är då baksidan med att media har så stor makt? Baksidan ligger ur mitt perspektiv i att den positiva logiken bygger på att journalister skall vara oberoende. Så är det givetvis inte. Alla individer har åsikter och gör sina ställningstaganden, så även journalister. Jag tycker inte att det är något konstigt med det men det är viktigt att komma ihåg när man försöker tolka en artikel då den sällan är objektivt skriven. Idag blev jag och Centerpartiet än en gång satta i fokus av bakåtsträvande och vänsterorienterade politiska motståndare. På några få rader beskrivs Centerpartiet som miljöovänligt och jag som en nybörjare. Politiska dagordningar på alla jordens nivåer blandas huller om buller. Budskapet är desperat. Kanske börjar allt fler miljömedvetna inse att de inte alls står bakom en bakåtsträvande och vänsterorienterad väg framåt. Det skulle vara bra för Uppsalas och Sveriges invånare. Vad avser kommentaren om att jag är nybörjare i politiken så är den korrekt. Till skillnade från den person som påtalade att jag är nybörjare i politiken har jag många års erfarenhet av att leda stora verksamheter både nationellt och internationellt. Jag har även under mitt korta politiska engagemang (några år inom Centerpartiet och några månader i ledningen för Uppsala kommun) varit involverad i den operativa politiska ledningen av Uppsala. Ingen av de personer som nu ställer upp som ledande representanter för oppositionen i Uppsala har i närheten av den erfarenheten. Spelar det någon roll? Säkert inte. Det avgör medborgarna. Klart är dock att Uppsala och Sverige styrs ständigt med hjälp av kompromisser. Uppsala och Sverige styrs också utirån det förtroende som medborgarna givit de olika politiska partierna under valen. Jag upprepar än en gång att ur ett Alliansperspektiv kommer Alliansen att bli grönare om medborgarna vill det, dvs att man ger Centerpartiet och Centerpartiets politik ett större mandat efter valet den 19/9. Nästan så enklelt är det. Det som inte är enkelt är hur ett parti kommer fram till sina idéer och frågor som man driver. Inom Centerpartiet försöker vi hela tiden bjuda in våra medlemmar till ständigt utvecklingsarbete i framtidens tjänst. Höga vackra hus, "tänk spår kör buss", miljöparkeringar, prioritet för gående, cyklister och kollektivtrafik i centrala Uppsala, starkare klimatkrav vid upphandlingar som bl a stimulerar närproducerat etc är exempel på miljöfrågor som vi ständigt debatterar och driver. Som tur är tror vårt parti på mångfald. Det finns inte bara en väg framåt som är hållbar. Vissa partier tycks tro det. Jag hoppas att det under valrörelsen blir utrymme för debatter om miljön och hållbarheten så att det kan bli tydligt vad det är som skiljer oss och inte minst för att förtydliga att Centerpartiet är Alliansens gröna röst. Eftersom vi har erfarenheten av att jobba i ett demokratiskt lag vet vi att man måste kompromissa. Vi vet också att man måste respektera att man inte har fått mandatet att representera fler än det underlag som föregående val gav. Jag vill ogärna att oppositionen skall få träna på vad det innebär i praktiken men det är helt klart att de inte ens klarar av att föreställa sig vad det innebär. Nu struntar vi i att det finns utvecklingsnegativa, bakåtsträvande och småaktiga personer inom politiken. Nu unnar vi oss alla att njuta av en härlig midsommar med dans, skratt, god mat, lekar och mycket annat roligt. Glad midsommar!  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar