fredag 1 december 2023

Ledarskap

Ledare över ledare

I våra skolor är rektorerna chefer med mycket ansvar och makt givet dem via Skollagar. Det är myndigheten Skolverket som sätter i princip övriga spelregler för skolan. Det är myndigheten Skolinspektionen som ska ansvara för kontrollen av hur enskilda skolor sköts. Dessutom är det på statliga universitet som lärare utbildas. Skolan är på väldigt många sätt statligt styrd. Det är fakta. Utöver ovan stora statliga styrning plågas Skolan ständigt av politiska tillfälliga riktade statsbidrag. Rektorernas viktigaste uppgift är att vara ledare över de pedagogiska ledarna, lärarna. Hur det ledarskapet utövas har avgörande betydelse för hur bra en skola fungerar. Anna-Karin Wyndhamn, GP, skriver läsvärt om den floskeltyngda skolan. Och en skola som precis som all annan kommunal verksamhet tyngs ner av allt mer personal som inte direkt utför kärnuppdrag.

Under den gångna hösten har både lärarerektorer och föräldrar uttryckt oro över konsekvenserna av de åtgärder som är nödvändiga på grund av underskott i grundskolenämnden. Som förälder i staden har jag därför mottagit brev som meddelar anställnings- och vikariestopp, liksom en rad andra beslut som direkt försämrar skolvardagen. I skrivande stund tar sig skolpersonal igenom slutfasen av terminen genom att trolla med knäna för att reducera håltimmar, fylla uppkomna vakanser med befintlig personal och täcka upp för förlorade stödfunktioner.”

Tiderna är tuffa för nästan alla, det är inte det. Det är glappet mellan skolverkligheten och framställningen av den som söker mig. På grundskoleförvaltningens hemsida får man följa med på en förändringsresa mot framtiden. Den görs per cykel. I en tecknad film tas tittaren med på förvaltningens färd ”mot tydligare ansvar, styrning och ledning”. Berättarrösten konstaterar ”med stolthet” att ”vi kommit en bra bit på vägen”. Framgången beror på att ”vi är en förvaltning som jobbar målinriktat för stadens elever.” Förvaltningen själv tycks leva i stark övertygelse om egen välgång.”

Men visst har det hänt mycket på de fem år som grundskoleförvaltningen funnits och varit ute och cyklat. Ingen kan säga annat. En klar förändring är exempelvis antalet kommunikatörer. Vid starten var de åtta. Nu är de fjorton.”

https://www.gp.se/ledare/lärarna-behöver-inte-fler-floskler-från-kommunen-1.115745529

https://www.skolverket.se/om-oss/var-verksamhet/det-har-gor-skolverket

https://www.skolinspektionen.se/

https://www.uu.se/utbildning/valja-utbildning/undervisning-pedagogik-och-larande/bli-larare

I den verkliga världen är det med andra ord staten som på väldigt många sätt ansvarar för och styr skolan och dess innehåll. Vad gör då en kommun kopplat till skolan? Över hälften av Uppsala kommuns budget går till skolan. Kommunen styr över hur dessa pengar fördelas mellan de skolor som ska leverera i enlighet med statens regleringar. Hur dessa pengar styrs ger stora lokala möjligheter att rikta pengar på ett sätt som bäst möter lokala verkligheter. Verkligheter i form av elevunderlagets socioekonomiska förutsättningar, lokal kultur och lokal arbetsmarknad. Kommunen anställer och avskedar också skolledare. Det är i praktiken den stora kommunala makten som en Utbildningsnämnd har. Att tillsätta och avsätta skolans chefer är en huvuduppgift. Det är en viktig makt som ska nyttjas klokt och ständigt. Som jag skrivit förr är de viktigaste måtten på en skolledares skicklighet förädlingsvärdet och medarbetartrivseln. 

Rektorerna har en mycket viktig roll i arbetet att få skolorna att bli trygga och väl fungerande arbetsmiljöer för elever och lärare. De måste engagera sig i det trygghetsskapande nolltoleransarbetet mot brott. Tills skolan fungerar bättre anser jag att de enda mått våra viktiga rektorer ska mätas på är förädlingsvärde, medarbetartrivsel, tryggheten och att de klarar arbetet inom givna ekonomiska ramar. Vad tycker du? Det är på tok för mycket annat som belastar rektorerna idag. Nedan beskriver Skolverket rektorns huvudsakliga lagstadgade ansvar.

Det är rektorn som leder och samordnar det pedagogiska arbetet på förskolan eller skolan.”

https://www.skolverket.se/regler-och-ansvar/ansvar-i-skolfragor/rektorns-ansvar




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar