tisdag 5 december 2023

Tillsammans

Individualism som gått för långt

Länge styrdes Sverige politiskt av på tok för mycket kollektivt tänkande och dålig acceptans för enskilda individers annorlunda smak. Själv var jag under en tid engagerad i Timbro, en ”Think-tank”, fokuserad på att stärka individualismen och marknadsekonomin. Jag anser fortfarande att marknadsekonomin är det bästa utvecklings och jämlikhetssystemet. Jag anser fortfarande att det kollektiva inte får förgifta det individuella handlingsutrymmet inom lagens ramar. Samtidigt har jag landat i att individualismen gått för långt och bidrar till försvagningen av våra gemensamma samhällen. På toppen av det har dagens mediesamhälle stärkt splittringen då sociala medier och artificiell intelligens gör oss allt mer åsiktsisolerade. 

Årets volontär exemplifierar det som bidrog till att Sverige en gång var världens mest framgångsrika samhälle. Vi var inte ”bara” innovativa, företagsamma, har många naturtillgångar och slapp få våra unga dödade i 1:a och 2:a världskriget. Vi var bra på att samarbeta jämfört med många andra samhällens invånare. Årets volontär Joy Bartoli är en hjälte. På många sätt symboliserar han de värden som min morfar bar på. Och han exemplifierar invandrare som berikar Sverige idag och imorgon om vi inte skrämmer iväg alla fantastiska invandrare som kommit till vårt Sverige. Även invandrarna är individer. En stor andel av dem vill vara en positiv del av vårt unika samhällsbygge och är det. De som inte är det har inget här att göra. Tillsammans kan vi ”flytta berg”. Nedan ett reportage om Årets volontär, Joy Bartoli 👍✊💙💛

https://www.scouterna.se/aktuellt/tidningen-scout/min-kar-har-raddat-manga-barn/



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar