Länge har vi uppmanats att åka tåg istället för att både åka buss eller bil när det är möjligt. Tåg tar många resenärer och går på el, klassas som miljösmart. Om överheten tycker spårbunden trafik är så värdefull hur är det möjligt att Sveriges spårinfrastruktur måste klassas som usel. Så usel att både en kriskommission och krisutredning skyndsamt borde tillsättas. Självklart också ett offentligt förhör av infrastrukturministern inför konstitutionsutskottet. Reglerna för regeringsarbetet måste väl inkludera att statens kritiska infrastruktur fungerar? Hur är det möjligt att tåginfrastrukturen, inklusive nödvändig personal, år efter år efter år inte fungerar? År, efter år efter år!
Sveriges tåginfrastruktur är allvarligt urspårad och får allt fler som vill bidra till mindre klimatavtryck att välja bil före tåg. Ett stort nationellt misslyckande. Ett i den moderna mängden av allvarliga statliga misslyckanden. Det sägs att vi får det ledarskap vi förtjänar. Jösses vad mycket skit vi svenskar måste gjort oss skyldiga till….
Redan 2022 bad VDn för SJ om ursäkt, nedan artikel, för att bolaget levererar uselt. Sedan dess har jättedåligt blivit oacceptabelt uselt.
”Monica Lingegård, Vd för SJ, gästade under fredagsmorgonen ”Nyhetsmorgon” för att prata om biljetterhaveriet när resorna över jul- och nyårshelgerna släpptes i veckan. Hon förstår de starka känslorna som det väckte. – Det har varit ett otroligt stökigt år. Hela 2022 har varit ett väldigt problematiskt och utmanande år för alla våra resenärer, säger Monica Lingegård”
En VD är operativt ansvarig för en verksamhet och ska leverera resultat i linje med ägarnas direktiv, styrelsens fastlagda strategi och aktiebolagslagens regelverk. Svårare än så är det inte. De senaste 25 åren har löner och förmåner skjutit i höjden för offentligt styrda VDar. Om det kan man tycka mycket. Jag tycker krävande ledaruppdrag ska betalas med konkurrenskraftiga ersättningar om det är väl meriterade som får jobben. Är det väl meriterade som får jobben? Hörde nyligen Fredrik Reinfeldt tycka att någon gång måste vara den första att få ett chefsuppdrag. Så är det MEN i icke offentligt styrda verksamheter blir det aldrig en oprövad, som inte haft ett mindre chefsuppdrag, som får ett stort och komplext VD uppdrag. Ägaren, staten, kan ta bort krav på mångfaldsarbete och annat som inte kan vara prioriterat förrän dessa statliga bolag levererar acceptabel kvalité till sina kunder! Och varför betalar ansvariga politiker nästan 8 miljoner per år i ersättningar till SJs VD? Om vi hade ansvarsfulla politiker ansvariga för offentliga bolag borde de garanterade ersättningarna vara mycket lägre och väldigt höga ersättningar endast möjliga när hög kvalité levereras! Jag kan axla ansvaret för bara 5 miljoner och koppla övriga 3 helt till tidtabellsprecision!…
En sak är helt säker, det är vansinnigt att bygga spårväg med start nu i Uppsala! Spårlösningar i Sverige innebär av många skäl oacceptabel tjänstekvalité. Gör om! Gör rätt! Bra att SD nu anslutit sig till Utvecklingspartiet demokraternas nej till spårväg. Vi glömmer dock inte att SD röstat ja till Fyrspårsavtalet och Stadsmiljöavtalen både i Uppsala kommun- och regionfullmäktige. I dessa avtal ligger grunden till bland annat det okloka spårvägsprojektet!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar