torsdag 12 oktober 2023

Lyxfällan

Usel ekonomisk hushållning

Hur mycket ska den offentliga sektorn vara ansvarig för? Hur många behöver vara offentligt anställda om det offentliga istället blir mycket bättre på att upphandla det mesta som inte handlar om myndighetsutövning? Är inte sannolikheten hög att vi får mycket mer för skatter om det offentliga verkligen koncentrerar sitt uppdrag till kärnverksamheterna? 

Att ställa sig frågan ”varför?” är alltid värdefullt. Helt klart är att den ekonomiska hushållningen kraftigt kan förbättras inom offentlig sektor. Genom att göra det kan mycket stora belopp frigöras till att stärka Uppsalas och övriga Sveriges näringsliv samt ge skattebetalarna mer eget bestämmande över sina intjänade pengar. Hur kan man inte inse att det är viktigt för att försvara ett högt generellt välstånd i vår unika del av världen? 

Karl Rydå, UNT, skriver om att politiken ska, och måste, prioritera hur begränsade medel bäst används. Han har helt rätt. Prioriterar man administration och vansinnigt framtunga investeringskostnader blir kärnuppdragen lidande, så enkelt är det. De som inte tycker att höjda skatter är ett problem bryr sig inte. Alla andra borde gå ut och demonstrera mot ohållbar ekonomisk hushållning. Att genom till exempel okloka investeringar i spårväg belastas Uppsalaborna under lång tid med höga onödiga kostnadsökningar! Det kommer garanterat slå mot skolans ekonomi.

"Det går alldeles utmärkt att satsa på förskolan, så länge man är beredd att dra ner på satsningar till mindre viktig verksamhet."

https://unt.se/ledare/artikel/bytt-bajsbloja-viktigare-an-ograsfria-grusgangar-i-parken/rk9zwkel

Ett stort exempel på dålig ekonomisk hushållning i Uppsala är att fortsätta framåt med spårvägsprojektet. Låt mig bara nämna några enkla och starka argument om varför spårväg är helt fel i Uppsala:

1) Kapacitetsargumentet som lyfts fram behövs inte förrän kanske på 2040 talet! Då ska inte ”bara” de 20 miljarderna som 17 kilometer spårväg kommer att kosta att bygga räknas in. Alla långvariga räntekostnader, avskrivningar och alternativa investeringar ska in i ekvationen.

2) Omodernt. Svenska busstillverkare gör redan långa eldrivna bussar som mer än väl klarar stora ökade behov de kommande 25 åren. De finns redan i självkörande versioner. Det finns nu också hjuldrivna spårvägar och spårvagnar som vid t ex ett jordskred mycket snabbare än Järnräls kan ledas om och få igång trafiken igen. Tänk dig om det gått räls den väg som kollapsat vid Stenungsund…

3) Uppsala är en mycket lerig geografi. Att lägga räls kräver enorm pålning i hela sträckan som i sig utsätter dricksvattenförsörjningen för påtagliga risker. När, inte om, marksättningarna sker måste spåren korrigeras vilket kommer att ta månader. Ska Region Uppsala då ha busskapacitet väntande som reservkraft för att då klara att spårvägen är utslagen? Ja, längre bussar kräver också pålning men mindre. Framförallt är bussarna flexibla och kräver inte i närheten så dyr framtunga investeringar.

Gör om! Gör rätt! Svälj prestigen och dumheten att bygga spårväg i Uppsala. Ta smällen nu och skriv av alla onödiga kostnader som Liberalerna skapat för spårvägsprojektet. Det är bättre att ta en smäll på säg en miljard nu istället för att ta en kommande smäll på över 10 miljarder kronor och sitta med ett rälssystem som ständigt går sönder och med ständiga underhållskostnader. Och även om det är Region Uppsala som ansvarar för kollektivtrafiken är kommunen ansvarig för driften av gata och spår 😱🥶

På ett lunchmöte med näringslivet idag talade bland annat Liberalernas lokala företrädare om hur stolt hon är över att spårvägsprojektet nu är igång och hon hoppades att det skulle byggas ännu mer än vad nuvarande aggressiva planer siktar på och vad Fyrspårsavtalet kräver…. Som sagt, UP visste att Liberalerna aldrig ändrat sin inställning till spårväg och sitt stöd för hela innehållet i Fyrspårsavtalet. 

Skulden till att Uppsala kört allvarligt fel i sin stadsbyggnadspolitik är kopplat till Fyrspårsavtalet. Om Uppsala hade tillräckligt bra och objektiv mediabevakning skulle de för länge sedan ha skjutit sönder flera partier som påstår att de är emot enormt bygge i södra Uppsala stadsdelar och spårväg. De har röstat för ”Fyrspårsavtal” och ”Stadsmiljöavtal”. Det är sanningen. En enkel fråga grävande journalister kan ställa till dessa dubbelspelande partier är: Vill ni bryta ”Fyrspårsavtalet”?

Malin Siwe, Expressen, skriver intressant om hur kortsiktigt allt för många politiker agerar. I vart fall tycks många ha problem med konsekvenstänkandet. Att teckna ”Fyrspårsavtal” och nya pensionsavtal låter man bekymmerslöst framtiden lösa… ”Lyxfällan” är en bra beskrivning.

Det är som om man glömt att det var SKR, Sveriges kommuner och regioner, som skrev under det dyra pensionsavtalet. Då anförde man två skäl. Det blir lättare att rekrytera och behålla personal när pensionerna är bättre än hos privata företag. Det blir enklare att förutse kostnaderna i ett fonderat system.”

Och visst, i år har det gamla vanliga hand ur mun-systemet drabbats av inflationschock. Men det är inte lika illa för alla. Det är stor skillnad på hur lokalpolitikerna valt att hantera pensionsskulden.”

Skånska Sjöbo, som sällan får positiva rubriker i medierna, har en pensionsskuld på 459 kronor per invånare. Lund hade däremot åtaganden på nära 26 000 kronor.”

Somliga kommuner och regioner är helt enkelt fall för Lyxfällan. Och möjligen även självaste SKR, vars nybygge vid Tegelbacken i Stockholm, kostar bortåt tre miljarder kronor.”

S.O.S! I Uppsala är spårvägsprojektet och sjukvårdshaveriet idag de största slöseriproblemen. Tänka sig att Region Uppsalas styre har en huvudroll i båda dessa slöserisammanhang. Region Uppsala styrs av Moderaterna, Centerpartiet, Kristdemokraterna, Liberalerna och med stöd av Sverigedemokraterna. Behovet av UP är stort för att få stopp på ett ansvarslöst politiskt ledarskap över både kollektivtrafiken och sjukvården. Liberalerna visar tydligt att de inte bryr sig om ekonomisk hållbarhet. 

https://www.expressen.se/ledare/malin-siwe/lokalpolitikerna-som-platsar-i-lyxfallan/



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar