onsdag 21 oktober 2015

Matförgiftning

Farligt med farlig mat
Efter gårdagens lunch kände jag mig risig. Jag fick kraftig huvudvärk och ont i kroppen. Jag brukar aldrig ha huvudvärk så det kändes olustigt. Eftersom jag varit lite förkyld och dottern börjat i en ny skola antog jag att smittor därifrån hade drabbat mig. Jag undvek självklart att hälsa på de människor som jag hade möten med under resten av min arbetsdag. I morse kände jag mig mycket bättre. Samtidigt hade jag fått ett mejl om att flera som deltagit på lunchen blivit dåliga. Vi hade blivit matförgiftade och sannolikt fått histaminförgiftning på grund av dålig hantering av den fisk som serverades. Vissa påstår att det finns risk för blodförgiftning.... Jag hoppas att inte det händer. Känns som att jag behövs för att försöka få någon ordning på det kaos vi idag upplever i Sverige.




Jamie Oliver
Visst är det fantastiskt att man rätt snabbt kan bli miljardär om man blir kändiskock och slår igenom i en kontext som är engelsk. Jamie Oliver, "den nakna kocken", har lyckats enastående bra om man mäter livets framgångar i pengar och berömmelse..... Jag gillar att han använder sitt kändisskap och sin förmögenhet för att också försöka göra gott på jorden för många. Tidigare drev han en kamp för nyttigare mat i Englands skolor. Sedan några månader har även han och hans gäng insett att socker är en stor bov till stora mänskliga problem och problem som kraftigt påverkar samhällen i stort. Tro det eller ej men han kämpar för att få högre skatter på främst läsk som har en mycket negativ effekt när det konsumeras i för stora mängder, vilket allt för många gör. Socker är nämligen mycket beroendeframkallande och det utnyttjar självklart livsmedelsindustrin genom att ofta inkludera mycket sockertillsatser. Jag är inbjuden till London och på en träff med Olivers gäng. Jag har tydligen lite stjärnstatus bland grupper som kämpar för mindre socker i det vi får i oss. Personligen försöker jag bara stå upp för det som är rätt och som ger människor så goda förutsättningar som möjligt för att leva friskt och nå så långt som deras ambitioner och förmåga kan bära dem. Heja Mr. Oliver! Han gör stor nytta för folkhälsans positiva utveckling!
http://www.jamieoliver.com/sugar-rush/#LxJUGw3I5pYrv68H.97
http://www.dailymail.co.uk/news/article-3279460/Be-brave-Prime-Minister-Jamie-Oliver-urges-Cameron-impose-sugar-tax-raise-1billion-tackle-obesity-crisis.html
https://petition.parliament.uk/petitions/106651




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar