torsdag 25 september 2014

Utveckling, utveckling & utveckling

Förändra dig eller dö
Så skulle definitivt Darwins läror kunna sammanfattas! Gör du det? Märker du vad som händer runt dig? Förstår du vilka jobb som efterfrågas och vilka yrken som avvecklas? Förstår du hur t ex Kina och Vietnamn utvecklas och vad det kan innebära för dig? Förstår du vad Islamistiska statens ambitioner och Rysslands stormaktsambitioner kan innebära för dig? Förstår du vad de senaste tio årens forskningsresultat får för effekter på ditt liv inom tjugo år? Förstår du vad det kan innebära för dig om de 30% ränteavdragen avskaffas? Jag vet att allt detta och mycket mer starkt kommer att påverka ditt och mitt liv om vi har förmånen att leva ytterligare 20 år. Jag förstår givetvis bara lite av allt som sker men jag försöker förstå. Ibland känns det oerhört frustrerande att försöka förstå vad som händer ur ett övergripande perspektiv. Vare sig vi gillar det eller ej har de stora rörelserna kraftig påverkan på våra enskilda liv. Vi är i universums centrum i våra liv men universum påverkar oss väldigt mycket. Vem mår bäst? Den som försöker påverka sin omgivning eller den som reser inåt i sig själv? Jag tror den som ständigt är öppen för ny teknologi, som är öppen för nya möten med människor från olika bakgrund och den som är beredd att jobba hårt för att åstadkomma något är den som får ut mest av sin korta vandring på jorden. Samtidigt tror jag den som mår bäst känner sig själv väldigt bra. Vad tror du?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar