tisdag 15 juli 2014

Och sen då?

Livsvandringen
Sommaren bjuder in till årliga reflektioner. En mycket bättre tidpunkt än vid årsskiften då många bokslut görs och nya årsmål spikas. Vad har jag gjort av mitt liv hittills? Vad vill jag med mitt liv framöver? För det är utan tvekan så att du och jag som är mycket priviligierade då vi haft turen att i rika tider leva i ett demokratiskt och generellt välståndsland som heter Sverige. Exempelvis kan vi idag höra på EKO nyheterna att EUs ambitioner att lagstifta om rätten till minst 20 veckors föräldraledigt i samband med födsel skrotas som ide. Varje land får erbjuda vilka sociala system de önskar men ingen ska tvingas till det. Sverige har som nästan inom alla områden det i särklass generösaste sociala systemet. Jämfört med i Malta sades att Sveriges föräldraförsäkring är 17!!!!!! gånger generösare. Så vi svenskar borde med råge vara det land där flest människor vågar leva sin dröm.

Varje dag kan vi på olika sätt ändra riktningen på resten av våra liv. Visst är det hissnande att vi faktiskt har den makten över våra egna liv. Vad vill jag då? Just nu vill jag satsa ytterligare ett antal år på att tjäna Uppsalaborna och svenskarna för att försvara och utveckla vår generella välfärd. Jag har så länge jag kan minnas fått en kick av att tjäna mer än egna intressen. Jag brinner för Uppsala och Sverige så det är lätt att ge mycket av mitt engagemang för att bidra till att även kommande generationer får det väldigt bra. Men sen då?

Låt oss anta att jag blir 83 år. Låt oss också anta att jag inte ställer upp längre än till 60 som heltidspolitiker. Vad kan ge mig en kick därefter? Det vet jag. Jag skulle älska att använda alla mina erfarenheter som managementkonsult och författare. Men framförallt skulle jag tycka att ett återkommande uppdrag som internationell konfliktsförhandlare för FN skulle vara ett väldigt meningsfullt sätt att avsluta livet på. Tänk vilken tillfredställelse att hindra eller att få slut på lemlästande och massdödande. Tänk vilken tillfredställelse att få människogrupper att glömma oförrätter och gemensamt med tidigare fiender enas om att bygga en gemensam ljus framtid istället för att leva i ständig rädsla och för många i fattigdom. Både som affärsman och toppolitiker jobbar jag mycket med förhandlingar och "medling" så jag är säker på att jag kommer att göra ett lysande jobb efter att nästa generalsekreterare för FN ber mig hjälpa till : ). Vad vill du göra av resten av ditt liv?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar