lördag 12 juli 2014

Dåligt hjärta

Sönderstressad av dålig uppkoppling
Om man inte har några erfarenheter av hur bra man kan ha det med bredband kan man då bli stressad av att det inte finns eller att det går vansinnigt sakta? Säkert. Det finns säkert någon diagnos man kan få också....

Jag har allt sedan jag blev klar med mina universitetsstudier haft förmånen att ha världskvalitet på min datorutrustning och telekommunikationen kopplad till den. Eftersom jag arbetat för IBM, Industri-Matematik och Ericsson är det inte så konstigt. Länge var datakommunikationen endast fast men som tur var är mobilt data nu en självklarhet och en livsnödvändighet för många. I molnets värld är mobila tjänster och dess tillgänglighet avgörande för att uppnå nödvändig servicegrad. Men, men, men vad frustrerande och stressande det är när uppkopplingen inte fungerar eller när det går fruktansvärt seeeeegt. Under fem timmar försökte jag hitta en plats utan radioskugga idag för att slippa åka en mil för att få internetkontakt med omvärlden. Jag slapp inte köra de två milen...

Om mobil uppkoppling till internet alls fungerar i glesbygd, nära vatten, så går det garanterat inte smärtfritt. Mina nerver klarar bara några till dagar i denna fantastiska natursköna glesbygd jag befinner mig i. Sen måste jag absolut återvända till territorium där jag kan njuta av min spellista på Spottify, skratta till Youtubeclipp som kompisar skickat eller varför inte titta på en bra dokumentär på SVT-play. Samtidigt som jag blir väldigt stressad av dålig kommunikation kan jag hålla med om att det är orimliga kostnader att säkra bredband till varje liten stuga runt om i vårt stora land som blir allt mer urbaniserat (alla samlas i och kring storstäderna). Om 10 år har vi 8G och då kan vi säkert kräma på från nästan alla Sveriges hörn utan att dyra kablar måste dras. Det ser jag fram mot. Blir du stressad när du inte enkelt kan kommunicera via internet?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar