torsdag 1 augusti 2013

Kallsvettig & ansvarstagande

https://www.facebook.com/#!/events/266209003518951/
Fredsveckan - i musikens tecken
Nästa vecka, mellan den 7/8 och t o m den 10/8 bjuds Uppsalaborna och gäster på guidade fredsvandringar, debatter, förhandlingsspel, körsång, poesi, dansuppvisningar och många musikartister som uppträder. Projektet arrangeras helt ideellt och det är Rotary som är den ledande huvudmannen för projektet. Jag har fått förtroendet att ideellt vara projektledare... Jag lär mig massor och nu sista veckan innan det är skarpt läge ska allt säkras. Jag lär mig en hel del nytt. Bl a att leda drygt 20 sommarjobbare. Det är en intressant ny ledarerfarenhet. Igår fick jag också uppleva den första kallsvetten i projektet. När jag ringde till en av personerna, som ska hålla i en viktig programpunkt, så svarar hon att hon inte förstod vad jag menade och att jag måste tala med fel person. Jag bad om ursäkt för att jag stört henne och började sedan felsöka. Det kunde väl inte vara så att jag blivit lurad av en galning? Det visade sig att jag slagit en siffra fel i mobilnummret och kommit till en person som hette lika. Vad är sannolikheten för det? Jag är säker på att projektet kommer att bjuda på fler kallsvettningar. Kom gärna och besök Uppsala slottsborggård den 7/8,8/8, 9/8 och 10/8 mellan 15:00 och 19:00. Det är gratis för att du och andra ska få hjälpa till att göra Uppsala och världen till en ännu fredligare plats.

Sommarjobbare på UNT
Kan det vara så att alla som jobbar på UNT nu är sommarjobbare? Man kan tro det. Idag skriver de igen om att Gatu- och samhällsmiljönämnden fattat ett beslut om att var tredje! gatulampa skall släckas och att vi på årsbasis ska spara in 2.5 miljoner på barmarksunderhåll.

På nästa nämnd ska vi få beredda förslag på ett totalt besparingsprogram eftersom den sena prognosen tyder på ett underskott på över 10 miljoner kronor. Som jag skrivit tidigare är det ansvarslöst att medvetet köra på utan att vidta åtgärder när en nämnd vet att den budget man fått av
invånarna ser ut att överskridas. Som vanligt finns inte minst journalister som tycker en massa saker men som inte behöver ta ansvar för sitt tyckande. I en nämnd ska man ta ansvar och vi väger hela tiden olika möjligheter och risker mot varandra. Att göra ingenting är inte acceptabelt. Innan vi har bättre underlag från tjänstemännen har vi gjort det möjliga utan att vi anser att riskerna blir för stora med våra beslut. Efter att precis också besökt många mindre samhällen i Sverige kan jag konstatera att även när var tredje lampa är släckt är det fantastiskt bra jämfört med hur de som bor där har det.

Lite roligt är det att UNTs ledare återigen får en chans att lyfta fram och peka ut den hemska Stefan Hanna som den som mörklägger Uppsala. Också intressant att se hur en seriös tidning i sin gammelartikel lyfter fram en omröstning på nätet som om den skulle vara någon form av sanning om vad invånarna tycker. Precis som hos övriga arbetsgivare har nog UNT full med sommarvikarier. Vilken sanning beskriver media? Vilket ansvar har den enskilde? Vilket ansvar har en styrelse. Gillar en av dagens DN ledare som kritiserar medias ensidiga rapportering om Miljöpartisten som åkte till Ogadenprovinsen. Varför tar ingen upp hans egna ansvar? Nu gjorde i alla fall denna journalist det. Jag är urless på människor som bara pratar om rättigheter. Samhällskontraktet innehåller också många skyldigheter för att matcha rättigheterna!
http://www.dn.se/ledare/signerat/av-frihet-foljer-ansvar/

Här är länken till gårdagens kulturartikel om Gardells humor.
http://www.dn.se/kultur-noje/kronikor/lawen-mohtadi-jonas-gardells-skamt-om-muslimer-var-daligt-for-att-det-saknade-finess/



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar