fredag 30 augusti 2013

Hälsa & Arbetsförmedling

Huvudsak och bisak
Tänk vad mycket småsaker vi bryr oss om i livet. De stora frågorna blir ofta negligerade. Det är nog framförallt för att de stora och viktigaste frågorna är mycket komplexa. Inför komplexitet väljer många att passa. I grunden är vår hälsa det viktigaste. När hälsan sviktar blir allt annat underordnat.

Under en träff med goda vänner i onsdags hade en fått besked om att hon har MS, ens fru hade fått elakartad bröstcancer och en hade fått indikationer på att en botad cancer åter spökade. Idag fick jag veta att min morfar trillat hemma och under flera timmar inte klarat av att tillkalla hjälp. När min mor kom till hans räddning var han väldigt risig. Trots ett mycket allvarligt läge med akutvård och intensivvård verkar han redan ha återhämtat sig. Självklart ställde jag in mina bokningar och besökte honom direkt på sjukhuset när jag fick höra vad som hänt. Vår hälsa är en huvudsak och allt annat är bisaker. Det vet alla som varit sjuka eller haft nära och kära som varit sjuka.

I Kina börjar de tydligen att ompröva det etiska i att använda dödsdömdas organ för transplantation till behövande. Etiskt känns det rätt. Samtidigt var det beklämmande men samtidigt förståeligt att kidnappningar och mord istället ökar i jakten på kroppsliga reservdelar. I kampen om livet är många beredda att gå långt. Vi lever sannerligen i helt olika världar runt om på vår jord. Jag är glad över att jag bor i Sverige.

Politikerna sätter ramarna
Att ha en meningsfylld tillvaro och att kunna försörja sig själv är viktigt för de flesta. Att ha ett arbete har stor hälsopåverkan på de flesta. Inte minst därför måste vi bättre lyckas matcha arbetsmöjligheter mot arbetssökande. Dagens DN debattartikel om Arbetsförmedlingen är läsvärd även om det finns inslag som jag inte delar. Det som är helt säkert är att det är politiken som måste sätta ramar, regler och ge förutsättningar för ett modernt arbetsmarknadsstöd. Förbättringsbehovet är stort och reformerna måste snart levereras. Hur kan det vara svårt att förstå att dagens form och metod som Arbetsförmedlingen arbetar med är otidsenlig? Vad tycker du?
http://www.dn.se/debatt/arbetsformedlingens-uppdrag-ar-omojligt/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar