torsdag 22 augusti 2013

Image och verklighet

Cykelinfrastruktur
I Uppsala fortsätter vi att satsa på att utveckla kommunen så att alla som väljer att cykla får det bättre.  Också att göra säkerheten mellan trafikanter bättre. Ofta lyfts Amsterdam och Köpenhamn fram som föredömen. Är i Frederiksberg, en kommun mitt i Köpenhamn, tillsammans med bl a city i samverkan i Uppsala. Mitt intryck är att Uppsala kommit väldigt långt med utbyggnaden av cykelinfrastrukturen. Lägger man dessutom till att de sällan behöver snöröja här samt att de just är som en stor stadsdel i Köpenhamn blir jämförelserna med Uppsala med en storstad, flera kransorter och en i svenska mått mätt stor landsbygdsbefolkning tycker jag Uppsala står starkt i jämförelse. I synnerhet när vi genomfört de åtgärder vi har med i den cykelplan vi avser att besluta om under 2013. Hur görs relevanta jämförelser?

2 kommentarer:

  1. Jag tycker att Amsterdam är en bättre cykelstad för man har skilda banor för cyklar och bilar. Jag bor i Fålhagen och tycker inte att det är någon höjdare att cykla på varken Väderkvarnsgatan eller Hjalmar Brantingsgatan. På Väderkvarnsgatan kan man tvingas ut på bilvägen eftersom någon parkerat/stannat sin bil så att det inte går att cykla rakt på. Det jag upplever i Uppsala är att det finns väldigt många möjligheter att cykla, men att vägarna kan ta slut helt plötsligt och att de inte är i världens bästa skick. Om det handlar om pengar så skulle jag föredra färre men bättre cykelvägar. Lite off topic kanske men jag kände att jag måste skriva om detta eftersom du tog upp det här med cyklar.

    Sedan har jag ett önskemål till dem som bestämmer :). Finns det någon möjlighet att göra Frodetrappan mer användarvänlig? Endast folk med mountainbike vågar cykla nerför trappan, antingen längs handikapprampen eller rakt över trapporna. Det är inte bara cyklisterna som skulle uppskatta en bättre lösning utan även alla med barnvagnar och resväskor skulle bli väldigt glada.

    Ja, om det inte händer någonting så får jag väl offra en helg och samla in namn för att visa hur många det är som skulle uppskatta det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi förbättrar ständigt vår cykelinfrastruktur. De senaste åren och i år satsar vi särskilt mycket. Det är bra för folkhälsan, miljön och för att minska trycket på köbildningar.

      Det är alltid bra att samla namn för det man tror på. Jag tycker det du skriver kopplat till Frodetrappan låter klokt.

      Radera