torsdag 16 juni 2011

Språkets betydelse

Förändring
Oavsett situation är det viktigt att man lyckas kommunicera med varandra på ett bra sätt om ett samarbete skall bli framgångsrikt. Om uppdraget är viktigt är det särskilt viktigt att inte slarva med att säkerställa att berörda personer förstår liknande saker när man använder de ord man gör. Inom Uppsala kommun genomförs nu en rätt omfattande omorganisation. Syftet är att förbättra medborgarservicen och att göra verksamheten effektiv. Fyra verksamheter skall slås samman till en. Riskerna är stora att ord kan skapa onödiga konflikter och andra hinder. Ord ges ofta utrymme att tolkas väldigt olika. Det är viktigt att ta ordboksfrågan på allvar och jobba med att alla skall få en rimligt likartad bild av vad förändringarna går ut på.

Branschspråk
Ett av dagens möten var kopplat till en jurry som jag ingår i. Jurryn skall under året bestämma vilken arkitekts förslag som skall ligga till grund för det "nya" Forumtorget i Uppsala. Än en gång påminnedes jag om hur olika språkbruk olika bransher har. I mötet deltog 8 personer. Fyra av dessa var arkitekter och det blev stundtals mycket "arkitektord" som for genom rummet. Med jämna mellanrum frågade jag om det ordet kunde jämföras med ett ord som jag känner igen (efter att samtalet fått mig att dra den slutsatsen) och så pågick det. Språkets betydelse och riskerna för att folk missuppfattar varandra i onödan är stor. I synnerhet om man inte vågar säga att man inte förstår..... Vad tycker du?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar