torsdag 30 juni 2011

Park eller cykel?

Alltid någon som klagar
Turerna runt Lindparken i Uppsala är intressanta. Centerpartiet i Uppsala är den kraft som bäst värnar och vårdar våra parker. Samtidigt är vi också det parti som har de flesta och bästa förslagen på hur Uppsala kan bli en ännu bättre cykel kommun. Frågan om en ny cykelväg genom parken har inte presenterats för nämnden. Det finns många löpande frågor som hanteras av tjänstemän på delegation från politikerna. Så länge vi politiker tycker det fungerar bra ändras inte delegationsordningen som styr vem som beslutar om vad. Under min korta tid som politiker har jag bl à lärt mig att det alltid finns folk som klagar på de beslut som fattas. I takt med att jag blir erfarnare inom politiken lär jag mig också att det ofta är politiska motståndare som sprider osanningar och negativa budskap. Tråkigt men bara att inse.

Lindparkens cykelväg är intressant då parken i sin nuvarande form är bättre för de boende samtidigt som den planerade nya cykelvägen ansågs bättre för förbipasserande cyklister. Vems intressen är viktigast? Hur mycket bättre måste ett allmänintresse anses vara värt för att de närboendes intressen förlorar? Vad tycker du? Det är intressant och viktigt med politik.

Såg i gammeltidningen UNT att Uppsala kommun sägs hemligstämplar EU ansökningar kopplade till Gränby Arena projektet. Ok om det är delarna kopplat till företagets planer MEN för Centerpartiet är det viktigt med 100% transparens där alla medborgare kan få tycka till om de förslag som läggs på bordet. Det minskar påhoppen om korruption och är för oss självklar när skattepengar används för att göra ett viktigt projekt möjligt. Centerpartiet är för fullständig öppenhet och vi är inte rädda att försvara våra beslut som många gånger är svåra att fatta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar