onsdag 8 juni 2011

Resultatfokus

Det mesta är möjligt
Jag blir allt mer övertygad om att det mesta är möjligt om man har viljan, tålamodet och rimligt uthållig finansiering. Ibland krävs "endast" engagerade personer som inte alltid måste ha ersättning för det de gör. Som tur är finns sådana personer fortfarande i vårt samhälle. I Miljövårdsrådet upplever jag att det finns många engagerade personer som utan tvekan är beredda att lägga tid och energi på saker som känns viktiga men som inte ger någon ersättning. Det ger mig energi att träffa sådana människor, då det gör att jag tror mer på människans positiva sidor än, som jag skrev om igår, om personer som endast tycks engagera sig för att tjäna pengar. Det var lite kul att idag konstatera att Sveriges Television gjort ett stort reportage om att beklagligt många före detta heltidspolitiker, på riksnivå, fortsätter att leva på garantiersättningar från oss skattebetalare. Flera av dem försöker inte få ett annat jobb. Jag antar att de inte kan komma i närheten av den garantiersättning de får från oss skattebetalare om det får ett jobb. Eller så gör de uppenbarligen som Persson dvs mjölkar skattepengar samtidigt som nya inkomster trycks in i bolag. Det borde inte vara möjligt att få utnyttja skattepengar på detta sätt om man samtidigt bedriver lönsam rörelseverksamhet.

Resultat är allt
Jag hör till dem som i stort tycker att det är vägen som gör resan värd. Trots det är det viktigt att hela tiden, på resan, prestera resultat. För att leverera resultat inom den politiska världen sägs det vara viktigt att behärska "det möjligas konst". Det gäller inte bara i politiken. Det gäller att försöka behärska "det möjligas konst" i alla sammanhang. Jag gillar en livsväg som bjuder på ständiga resultatavstämningar. Resultaten blir långt ifrån alltid som man vill men det är viktigt för enskilda individer och lag att ha målsättningar och att utvärdera vägen mot dem. Om resan bara handlar om pengar, då är det en torftig väg. Vad tycker du?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar