tisdag 7 juni 2011

Att leva som man lär

Ledarskapets trovärdighet
Jag hoppas att många Socialdemokrater observerar hur deras tidigare ledare agerar. Ledare som under hela sitt yrkesliv försörjts via våra skattepengar väljer att fortsätta att leva på våra skattepengar istället för att leva på de ersättningar som lukrativa konsulttjänster idag ger. I dagens DI kan man läsa att Göran Persson, före detta Socialdemokratisk statsminister, i sitt konsultbolag Baven AB redovisade en rörelsevinst på 2,7 miljoner för förra året (deras källa är Dagens Media). Någon lön blev det dock inte för den före detta partiledaren. Han väljer år efter år att bygga egen förmögenhet i sitt bolag och lever på den skattefinansierade pensionen som skall avräknas om han tjänar egna pengar. Jag tycker att det skulle vara klädsamt om Persson någon gång i sitt liv kunde nettobidra med skattepengar till det hårt skattetyngda samhälle som Socialdemokraterna under lång tid byggde upp. Är det något att uppröras över? Jag tycker det eftersom jag tycker att man skall leva som man lär och då kan han gott leva på de ersättningar han idag får istället för på en pension som är tänkt att användas endast om man inte har alternativa inkomstkällor. Visserligen är inte Persson statsminister längre men jag tycker att han är ett utmärkt exempel på att Socialdemokratin under många år, på många sätt, varit en karrärväg för många personer som annars haft svårt att få ledande befattningar och som saknat de grundvärderingar som den Socialdemokratiska rörelsen säger sig vila på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar