onsdag 22 juni 2011

Barn i dagens värld

Livspussel
Det är inte alldeles lätt att vara förälder till mindre barn i dagens samhälle. I vart fall inte om både mamman och pappan har jobb som inte är 8-17 jobb. Många i min närhet lever professionella liv där 8-17 inte är ett ramverk runt vilket du kan bygga ditt övriga liv. De allra flesta jobbar betydligt fler timmar varje dag och ofta minst sex dagar i veckan. Om man dessutom råkar vara två föräldrar som har roller som leder verksamheter där många andra är beroende av att du är närvarande för att det skall fungera, vad gör du då om ditt barn blir sjukt och någon måste vara hemma? Vem skall akut hämta när dagis ringer? Vem skall fortsätta att vara hemma och missa en massa inplanerade möten? Ingen självklarhet och en möjlig jordmån för ordentliga konflikter. 

Idag innebar denna utmaning för mig att jag fick ställa in tre möten och ta ett möte hemma istället för på kontoret. Allt går att hantera. Ingen är oersättlig. Det är trots det faktumet intressant att konstatera att dagens samhälle är sårbart. Sårbart ur många perspektiv. Vårt energibehov. Vårt behov av barnomsorg eftersom oftast båda föräldrarna jobbar (eller för att den ensamstående skall kunna jobba). Vårt behov av finansilla flöden och mycket mer. Idag påmindes jag om hur väldigt glad jag är över att min dotters mor och farföräldrar, när de kan, väldigt ofta stöttar med barnvakt. Det är väldigt uppskattat och jag är mycket tacksam för det. Jag tycker också att det är härligt för det gör också att min dotter bygger en närmare relation med sina mor och far föräldrar. Förr var det aldrig något problem. Då levde alla samlat och de som av olika skäl var i hemmet tog hand om barnen. Tiderna är annorlunda och barnomsorg är nödvändigt! Varför stänger barnomsorgen på sommaren? Varför finns inte barnomsorg på kvällar, nätter och helger? Det är inte lätt att ha barn i dagens värld. Ändå har det tydligen blivit mode att ha tre barn per familj........

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar