torsdag 20 januari 2011

Vem sitter på sanningen?

Såg du Walt Disneys "Lejonkungen"? Det finns ett viktigt citat från den onde lejonfarbrodern Scar i den filmen. Citatet lyder "sanningen finns i betraktarens ögon". Det är tänkvärt och stämmer i stor utsträckning. Ett annat perspektiv på samma resonemang är perspektivet "att ha rätt är inte det samma som att få rätt".



Igår och idag står det i tidningar om att jag hoppas att Företagarna Uppsala hittar en ny ordförande som kan väljas vid medlemsstämman i mars. Som vanligt är vissa medias reportage mer objektiva än andra. Som vanligt är det en oppositionspolitiker som gärna syns i konfrontation med mig. Som vanligt beskrivs bara delar av det budskap som förmedlats från min sida.



Jag har under en tid haft förtroendet att leda Företagarna Uppsala. Tillsammans med de styrelsemedlemmar som varit aktiva har vi lyft verksamheten till fantastiska höjder. Vi har genomfört framgångsrika projekt som bidrar till ett starkare Uppsala och som stöttar särskilt utsatta samhällsgrupper. Vi har också tecknat samarbetsavtal värda miljoner. Med "vi" menar jag de i styrelsen som varit aktiva. Det resultat som uppnåtts skall också ställas i förhållande till att ALLT ENGAGEMANG INOM FÖRETAGARNA UPPSALA ÄR IDEELLT! Alla är inte aktiva men väljer att vara med i alla fall. Jag brukar alltid driva att de som inte gör något, men som tagit på sig uppdrag, bör avgå. Alla väljer inte att göra det. Jag verkar alltid för att makten och kraften skall finnas så nära de som berörs som möjligt. Även inom Företagarna finns centralister som inte delar det perspektivet. All verksamhet bjuder på plus och minus om man gör saker. Den som inget gör får inte något motstånd. Den som inget gör har heller ingen positiv framtid.

Vad har jag då sagt kopplat till rollen som ordförande för företagarna i förhållande till min roll som kommunalråd och ordförande i kommunens Näringslivsgrupp?



1) Uppdraget att lobba för ett bättre företagsklimat är viktigt och samtliga Allianspartier säger att företagsklimatet måste blir bättre för att värna svenskt välstånd



2) Jag har sedan jag fick ett starkt valstöd i september 2010 ställt min plats till förfogande men föreningens styresle hade ingen aktiv medlem som av privata och jobbskäl kunde axla rollen. Vi beslutade då att min roll blev att internt leda styreslens arbete och att driva och delta i styrgruppen för några okontroversiella men viktiga projekt. Bl a Företagargalan, Ungdoms inkubatorn, matchning av arbetslösa som entreprenörslärlingar till företagare som t ex vill pensionera sig och ett projekt som ger unga företagare en flygande start. Alla projekten bidrar till ett positivare Uppsala. I flera av projekten samarbetar, redan innan mitt politiska uppdrag, företagarna med kommunen. Jag skulle givetvis ha kunnat lämna direkt efter valet men då hade flera av dessa viktiga projekt stannat. Det är helt klart att jag tidsmässigt skulle må bra av att lämna uppdraget som ordförande i Företagarna.



3) Jag har sagt att jag inte hinner med alla de åtaganden som jag tagit på mig efter att jag fått uppdraget som kommunalråd. Det är ur mitt perspektiv huvudskälet till varför jag ställt min plats som ordförande för företagarna till förfogande. Jag har också sagt att uppdelningen som vi gjorde var att vår vice ordförande Kajsa Lindner har företrätt företagarna i externa sammanhang. Jag har därför inte haft några intressekonflikter med mitt uppdrag som kommunalråd. Det problem som funnits och finns är att jag skulle kunna bromsa kritik mot Alliansens näringspolitik som föreningen skulle känna som viktig. Risken för den intressekonflikten är stor och därför anser jag att det ur det perspektivet är olämpligt att jag fortsätter som ordförande för en förening som har som yttersta uppdrag att driva opinionsbildning för ett bättre företagsklimat. Här kan jag dock informera dem som bryr sig om sanningen att mina Allianskollegor blivit besvikna när företagarna varit kritiska och önskat mer och bättre. Även då har jag berättat att det är föreningens roll och att jag efter kommunalrådsuppdraget inte är den som har uppdraget att driva punktinsatser i opinionsbildningen. Jag vill avgå men jag vill inte att det fantastiska vi byggt upp skall rasa. Jag hoppas att valberedningen hittar en efterträdare som får stöd av stämman. Det är betydligt bättre med en ordförande som själv aktivt kan delta i opinionsbildningen för ett företagsammare Uppsala.



Vem sitter på sanningen? En kvinnlig oppositionspolitiker? Andra som inte tycker som majoriteten av styrelsen i Företagarna Uppsala? Media? Eller är det så enkelt att sanningen är i betraktarens ögon?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar