lördag 22 januari 2011

Splittring!

Dramaturgin inom media kan stundtals bli rolig när man själv kan sätta den i ett känt sammanhang. Idag skriver UNT om Hannaaffären som splittrar partiet och en kvällstidning skriver om en hemlig eftervalsanalys som splittrar Centerpartiet centralt kopplat till Maud Olofssons ledarskap. Eftersom jag är affärsman utgår jag ifrån att media hela tiden försöker locka så många läsare som möjligt. Om fler läser just deras media så får de större reklamintäkter. 

För de som inte är politiskt aktiva låter ordet "splittring" som något mycket dåligt. För mig är splittring inget annat än ett uttryck för att folk tycker olika och att folk samlas i grupper som tycker olika. Om vi inte tyckte olika i olika frågor skulle utvecklingen stanna av. Om vi inte tycker olika finns inget större behov av ett demokratiskt institutionaliserat samhälle. Det är debatter och olikheter som är livsluften inom och mellan partier. Att det finns "splittring" är ett normaltillstånd. Det är t o m bra för verksamhetsutvecklingen och demokratin.

Splittring är självklar. Jag, precis som de flesta, hoppas att de som tycker som jag är fler än de som tycker något annat. Länge leve den öppna debatten och demokratin!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar