lördag 15 januari 2011

Relationer och allt gråare

Relationer är svårt. Som jag så många gånger skrivit om måste grunden för varje relation vara en ömsesidig respekt. När respekten eller lusten till en annan försvinner är tiden inne för att livets vägar skall gå åt olika håll. Tyvärr är mycket nära vänner till mig inne i en skiljsmässa. De går åt olika håll. De känner olika inför de olika vägval de nu beslutar om. Det gör ont. Även för den som tagit initiativet. Det gör ont för mig då nära mår dåligt och då min relation med dom inte kommer att finnas längre. När starka relationer spricker måste det få göra ont ett tag. Det kommer en tid då det känns bra igen. Mina relationer med mina nära är viktiga, och har alltid varit det. Jag är glad och tacksam över att just jag fått så nära relationer med så fantastiska familjemedlemmar och vänner. I grunden tror jag att vänskapen bygger på ömsesidig respekt och att man vet att den andre stöttar när det behövs. Jag skulle aldrig tveka om att stötta en nära familjemedlem eller vän i förhållande till något annat t ex ett viktigt möte eller någon viktig affär. Jag gjorde det en gång 1993, och det kommer inte att hända igen. Man måste lära av sina misstag. Vissa tycks t o m anse att vi alla gör misstag lite då och då. Kan det vara så?

Dagarna går. Ibland är dagarna fantastiska och ibland är de tunga. Det är livet. För den som har förmånen att bli äldre blir vi ofta klokare och allt gråare. Själv har jag börjat se gråa hårstrån den senaste veckan. Jag tycker det känns lite kul eftersom jag sannolikt kommer att tappa mer och mer hår får jag kanske chansen att bli lite grå ett tag. Jag har alltid tyckt att det är vackert med grått hår. En del får en grå nyans som är som om den vore blond. Snart är det slut med frågor från släktingar om jag färgar mitt hår..... Har du reflekterat över åldrandets tecken? Känner du att det är en glädje att få en ytterligare dag eller oroas du över att bli gammal? Känner du att du är den du är och bjuder på det eller vill du ständigt försöka vara den du tror att andra vill att du skall vara?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar