måndag 17 januari 2011

Att vårda sina nära

Vad innebär det att vårda sina nära? Oavsett vad man tycker så hoppas jag att vi är överens om att det är viktigt att vårda dem som man vet eller tror är sina närmaste. Inte minst känns det viktigt i ljuset av mina erfarenheter av medias makt att sätta bilder i huvudet på människor som inte alltid stämmer med verkligheten. Det är härligt att ha nära och kära som vet vem man är och som bjuder på kramar och hejarop i det mörker som stundtals dyker upp i de allra flestas liv. Under helgen fick jag än en gång chansen att tanka värme och energi från några av mina nära och kära. Inte minst från min mor som vi firade igår när hon nu blivit än mer klok och gått in i ett nytt levnadsår.

Är du bra på att vårda dina nära relationer? Jag tror att jag är rätt bra på det. Utan tvekan kan jag bli mycket bättre. Inte minst alla mina uppdrag och engagemang innebär att den tid som många har som fritid inte finns för mig. Som vanligt, i de flesta fall, är det vi själva som väljer våra livsval. Mitt personliga dilemma är att hitta en vettig balans mellan viljan att utvecklas, påverka och att vårda mina nära relationer. Den interna Hannastriden om den balansen och de olika prioriteringsvalen kommer nog att följa mig genom livet. Stannar du upp ibland och funderar över dina prioriteringar och vägval?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar