lördag 22 januari 2011

Någon eller Nuder

När Nya Moderaterna byggdes upp fanns det gott om skeptiker bland moderata medlemmar och väljare. Du kanske kommer ihåg att det fanns en stark konflikt mellan Bildt och Reinfeldt i bagaget. Bildt hade under sin tid på maktens topp "satt Reinfeldt i frysboxen" och nu hade denne unge man seglat upp som ny partiledare i ett parti som var ordentligt stukat. Partiet hade under Bo Lundgren tappat väldigt många procent väljarstöd i det föregående valet. Utgångsläget för de Nya Moderaterna var gott. Den stora chansningen att satsa på Reinfeldt och co. gick hem!

Nu tvingas vi alla att följa Socialdemokratins utmaningar att hitta bäring och ledare. Jag blir inte imponerad av att ett så stort parti har så svårt att visa upp starka partiledarkandidater. Det är sannerligen ett stort svaghetstecken. Det borde rimligen finnas någon facklig ledare eller någon kommunal ledare som skulle kunna göra ett rimligt bra jobb eller? Hur svårt kan det vara att sakna riksdagserfarenhet för att leda ett politiskt parti? Precis som i en kommun handlar det om politiska grupper som skall ledas och förslag som skall tas fram eller förslag som man skall förhålla sig till. Det är ju dessutom lagar som i huvudsak är riksdagens frågor. Det är oftast inte några snabba frågor. Jag skulle välja den bästa möjliga ledaren om jag fick chansen. Bäst i min värld är då en person med god ledarförmåga, god förståelse för demokratiska processer, en god internationell social förmåga, goda ekonomiska kunskaper, goda retoriska kunskaper och inte minst en person med ett brett kontaktnät. Är det då någon eller Nuder som får chansen att tacka nej?

Några av dessa någon sägs vara Veronica Palm och Sven-Erik Österberg. Nuder spelar i sin egen division. Av dagens aktiva politiker är det endast Carl Bildt och Fredrik Reinfeldt som sannolikt slår Nuder med i vart fall färska kontaktnät. Nuder är dock den som har den bredaste och tyngsta rikspolitiska erfarenheten. Han saknar "nästan" bara partiledar och statsministeruppdraget på sin CV. Han är en politisk tungviktare i ett litet land. Det sägs att S har en tradition att välja en ny ledare som varit finansminster. Jag tror inte att S väljer Nuder. Jag tror att S väljer någon. Frågan är då om de väljer någon som kan bli Socialdemokratins Fredrik Reinfeldt och bygga det Nya Socialdemokraterna. Sven-Erik Österberg är knappast den personen. Veronica Palm kanske är det. Hon är i vart fall ett "wild card" och det är djärvt i en svår sitution. Jag tror dock att det Socialdemokratisa systemet idag inte klarar av ett för lateralt tänkande. Jag tror inte man vågar välja den där självklart lysande kommunala "pampen" som borde vara rätt val. Jag tror att det blir en upplevd trygg lösning med Sven-Erik Österberg. Han kommer knappast att skapa formerna för det Nya Socialdemokraterna. Socialdemokraterna har en lång väg kvar innan de åter blir relevanta i svensk politik.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar