tisdag 4 november 2014

Vart är vi påväg?

Vad vill en majoritet av folket?
I en av dagens morgontidningar kan man läsa om ett MP kommunalråd som klagar över att vi kommunalråd snart får "pyttesmå rum". Och? Kommunens medarbetare får inga rum alls och det mesta ska man väl ha på nätet idag så varför belasta oss skattebetalare med en massa rumskostnader? I samma tidning kan jag också läsa att SverigeDemokraternas gruppledare i Uppsala kommun också ska vara landstingsråd. Vad fantastiskt att det finns människor som har en så imponerande kapacitet att de klarar av att på ett bra sätt utföra två uppdrag som lätt kan motsvara 300% av vanliga heltidsuppdrag....

Om man vill kan man föreställa sig en framtid där Socialdemokraternas och Moderaternas roller idag ersätts av Miljöpartiet och SverigeDemokraterna i morgon. Så kan det väl inte bli? Det är klart att det kan! Vi lever ju i en demokrati och om stora delar av folket tycker att MP och SD är bäst på att adressera de problem som de tycker är viktigast, då växer de ännu mer. Personligen är jag bekymrad över att så många människor gör sitt politiska val så enkelt. Vårt välstånd avgörs inte av en fråga. Självklart kan vårt välstånd gå under om klimatproblemen gör vår del av världen omöjligt att leva på. Självklart kan vårt välstånd gå under om flykting och anhöriginvandringen helt kraschar och Sverige blir som ett nytt Syrien där olika grupper slåss om allt mindre. I min värld byggs framgångsrika samhällen, föreningar och företag genom engagerade medlemmar, tydliga visioner, hårt arbete och en balanserad politik inom det sociala, ekologiska och ekonomiska perspektiven. I min värld är då både MP och SD snett ute. De har ingen helhetspolitik som klarar av denna balanserade hållbarhet. De är bärare av en nischad enfald som leder mot fattigdom och allt större konflikter. Vad vill då alla de unga som i allt större omfattning röstar på dem? Vill de leva i en fattig och mer konfliktfylld närmiljö? Jag kan bara hoppas att de inte förstått bättre än. Om man tittar hur gymnasieungdomar röstar riskerar vi att gå mot en ny lokal värld där MP och SD dominerar. Då hoppas jag att mina barn kan köpa in mig i något annat samhälle runt om i världen. Ett mer balanserat samhälle där man inte är så svart eller vit i sitt tänkande.

Ledaren skakar
I dagens ledare i UNT var det intressanta ord som skrevs. Jag är helt säker på att vi fick läsa någon variant av en analogi. DN och DNs ägares relation till debattredaktionen beskrevs. Tydligen är UNTs ledarredaktion i sin nuvarande form hotad. Uppsalaborna kanske kan se fram mot en positiv förändring inom kort!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar