fredag 24 januari 2014

Felsökning

Jämställdhet
För mig är det en självklarhet att kvinnor och män ska vara jämställda. Vilka skulle argumenten vara för att tycka något annat? Som jag tidigare skrivit om har det svenska sociala samhällskontraktet kraftigt bidragit till att Sverige och svenskarna är bland de mest jämlika i världen. I dagens UNT problematiseras det över att få svenska kvinnor är chefer. När jag läser ledaren undrar jag två saker 1) varför ska man vilja vara chef? Tro mig det är ofta du måste hantera jobbiga frågor som chef. 2) kan det vara så att väldigt många färre kvinnor än män vill vara chef i Sverige? Det kanske är så att kvinnor i Bulgarien tvingas till en mycket hårdare Darwinistisk livshållning och därför väljer också fler av deras kvinnor att konkurrera om chefsjobben. Kan det vara så?
http://www.unt.se/debatt/bulgarienndashsverige-1ndash0-2812473-default.aspx

Om allt fortsätter som idag;
- där inte längre många yngre män tränas i lagarbete och ledarskap inom det militära
- där både kvinnor och män ingår i yrkesförsvaret
- där allt fler flickor tränas i lagarbete samt ledarskap inom framförallt idrottsrörelsen
- där flickor och kvinnor fortsätter att vara mycket duktigare i skolan än pojkar och män

Då kommer kvinnorna att dominera även på ledande poster i framtidens Sverige. Som jag oxå skrivit tidigare kan du hitta många exempel på kvinnliga ledare i Uppsala. Jag hoppas att det får en positiv effekt på hur vårt samhälle utvecklas. Tror du att allt fler kvinnliga ledare leder mot ett positivare samhälle? Jag tror definitivt att min dotter kommer att axla ledarskapet i många sammanhang. I hennes fall är det definitivt ett personlighetsdrag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar