tisdag 28 januari 2014

Motion & företagsklimat

Äntligen?
Inte minst genom mitt engagemang i Folkhälsorådet vet jag att det finns väldigt mycket forskningsstöd för att fysiska aktiviteter och idrott i skolan har mycket stor positiv effekt på studieresultaten. Som jag skrivit i flera debattartiklar är det utifrån dessa forskningsresultat, och sunt förnuft, viktigt att återinföra mer av fysiska aktiviteter för våra barn och unga i skolorna. Glädjande att även fler säger sig förstå det även om det tyvärr inte märkts kopplat till de mycket värdefulla hälsopedagoger som hjälpt till för att utveckla detta mycket viktiga folkhälsoarbete och stärkt våra studieresultat. De kommuner och rektorer som vill förbättra studieresultaten gör klokt i att inkludera mer fysiska aktiviteter kopplade till studiegången.
http://www.unt.se/debatt/motion-ger-battre-skolresultat-2819494.aspx

Jämförelser
När man jämför är det viktigt att veta vad man jämför och om det man jämför är relevant. I Uppsala har vi bestämt att värdera hur bra vi är som näringslivskommun genom att mäta en korg av olika mätningar och att endast jämföra oss med 33 jämförbara kommuner. Bland mätningarna finns bland  annat mätningar från och om Fokus, Svenskt Näringsliv, Nöjd kund index och företagsetableringar. När vi mäter resultatet av korgen och när vi jämför med de 33 jämförbara kommunerna hamnar vi på andra plats i Sverige! Trots det är jag inte nöjd. Jag vet att vi kan bli bättre och jag tänker fortsätta att bidra till att vi lyckas.
Att till exempel jämföra Knivsta med Uppsala är inte relevant. Det är helt olika förutsättningar och möjligheter.
http://www.unt.se/24unt/?clip=2820289
http://www.unt.se/ekonomi/daligt-betyg-for-foretagsklimatet-2819292.aspx

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar