Rätt fokus
Det är avgörande för svensk positiv utveckling att våra barn och unga lär sig mer och utvecklar en bättre samarbetsförmåga om välståndet ska försvaras. Så långt verkar de flesta partier överens. Skolan kommer att vara i fokus under valrörelsen eftersom den inte kan anses göra annat än att den lågpresterar. Jag ser fram mot skoldebatten och om den ska vara värdefull är det viktigt att partiernas konkreta skillnader i praktiska åtgärder redovisas och fokuseras i debatterna.
En bra skola förutsätter en kompetent och engagerad ledning samt kompetenta och engagerade lärare. Att skolans styrelse rekryterar dugliga rektorer, och avskedar odugliga, är självklart mycket viktigt för verksamhetens resultat. Rektorn måste sedan förhålla sig till rikets arbetslagar och inom givna ekonomiska ramar försöka få det bästa av sina lärare, rekrytera kompetenta och engagerade lärare och trots svårigheterna försöka bli av med dem som gör ett dåligt jobb. Rektorn och hens lärarkår får sedan göra sitt bästa för att med de elever de attraherar och behåller på skolan ska få bästa möjliga start i livet. Oavsett social status och bakgrund. Så enkelt är det. Den gordiska knuten inom skolan handlar inte om att förstatliga eller att dela upp skolan på det ena eller andra sättet. Den gordiska knuten (vad som löser problemen) kan bara lösas genom konkreta verksamhetsåtgärder och att befintliga ekonomiska ramar används klokare. Problemen handlar om för mycket statlig detaljstyrning, att lärarna inte får större frihetsgrader utifrån sin kompetens, att lärarna inte har tid med mer elevcoaching, att det i många klasser ingår flera elever med särskilda behov som inte hanteras väl, att lokalkostnaderna är för höga och att IT stödet i lärandet är undermåligt. Att tro att övergripande organisationsförändringar löser grundläggande verksamhetsproblem är "skuggboxning"
http://www.unt.se/uppsala/politisk-oppning-for-ny-organisation-2812528.aspx.
Redan på den tiden när jag jobbade på IBM lärde jag mig att det är klokt att analysera problemställningar och sedan förhandla om kloka vägval framåt innan man gick ut med lösningar.
Vetenskap
Tänk att det finns skolor som inte respekterar tydliga vetenskapliga slutsatser. Är inte det lite komiskt! Lite mindre tyckande om skolan skulle inte skada. Bara för att vi alla gått i skolan är vi inte några pedagogiska experter. Ta gärna del av länken nedan som ger ett bra exempel på skola som gick från dålig till mycket bra på tre år. Jag har inte lyckats ta reda på om det var möjligt inom givna ekonomiska ramar. Personligen tycker jag att den allra viktigaste rättvisefrågan är att ge alla våra barn och unga bästa möjliga start i livet.
http://www.sydsvenskan.se/sverige/nar-skolan-ar-som-allra-bast/
lördag 25 januari 2014
Skolans huvudproblem
Etiketter:
brister,
ekonomi,
förändringar,
gordiska knuten,
lärare,
organisation,
pedagogik,
rektor,
rättvisa,
skolan,
särklasser,
särskilda behov
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar