måndag 31 oktober 2011

Är socker farligt?

Det vita giftet
Jag måste säga att det är riktigt komiskt att lära sig hur lobbyistvärlden fungerar. Göbbels var Nazisternas mycket duktiga propagandaminister och han har definitivt fått många lärljungar. Världen är vad du gör den till. Den som har råd att skrika högst och som dessutom kan påverka politiker att tycka som de vill, den bestämmer vad de flesta upplever som sin verklighet. Hur många tror du sätter sig in i fakta och tillgänglig vetenskap för att tycka som de gör? Gör du det? Inte minst var det intressant att nyligen debattera mot Agneta Dreber, VD för intresseorganisationen Livsmedelsindustrierna. I den direktsända TV4 riksdebatten hävdade Dreber att socker inte alls är beroendeframkallande. Jag hänvisade till forskning och gav uttryck för mina åsikter. Det är pinsamt att påstå att det som är farligt i för stora mängder inte alls är något problem. Det är att lura människor. Det är att inte ta ansvar. När jag levde i Asien så talade de ofta om det vita giftet. Då menade de inte kokain utan just socker......

Många kan vittna om sockers destruktiva kraft på oss människor.
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/soren-gyll-jag-var-svag-for-efterratter_6594830.svd

Det kanske är dax för fler att lära sig hur det är på riktigt med bl a sockerberoende och att vi alla kan ta dessa utmaningar på större allvar!
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/socker-liknas-vid-narkotika_6594828.svd
http://www.temple.edu/pharmacy/directory/dir_ward.html

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar